ثبت های حسابداری را به جرات می توان یکی از مهمترین بخش های حسابداری دانست. تفاوتی ندارد که در کدام زیر شاخه از حسابداری (حسابداری صنعتی، حسابداری بازرگانی، حسابداری خدماتی و …) فعالیت داشته باشید، در هر صورت ثبت اسناد حسابداری در فعالیت های شما نقش خواهد داشت.
در پایان این مطلب همه چیز را در مورد ثبت های حسابداری فرا می گیرید، پس اجازه دهید در ابتدا به مفاهیم اساسی در مورد این موضوع بپردازیم.
شناخت اسناد و مدارک مثبته اولین قدم در مسیر ثبت های حسابداری محسوب می شود. این اسناد رویدادهای مالی که باید ثبت شوند را توضیح می دهند. فاکتور فروش، رسید بانکی یا هر سند دیگری که نشان دهنده یک رویداد مالی باشد نمونه هایی از اسناد و مدارک مثبته هستند.
سند حسابداری مفهوم دیگری است که باید از آن شناخت داشته باشید. اسناد حسابداری برگه هایی هستند که اطلاعاتی درباره یک یا چند رویداد مالی ارائه می کننند. اطلاعاتی که به عنوان ثبت های حسابداری تنظیم می شوند از این سندهای حسابداری برداشت می شوند. سند حسابداری در گذشته به صورت دستی انجام می گرفت اما اکنون این کار در نرم افزار حسابداری انجام می شود.
رویدادهای مالی و ثبت های حسابداری که برای آن ها تنظیم می شود در دفاتر حسابداری درج می شوند. البته این دفاتر قانونی خود به دو بخش اصلی دفاتر حسابداری رسمی (قانونی) و دفاتر دفاتر غیر رسمی (کمکی) تقسیم می شوند.
دفاتر رسمی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است. دفتر روزنامه دفتری است که تمام رویدادهای مالی به صورت روزانه در آن ثبت می شود و دفتر کل دفتری است که خلاصه معاملات و رویدادهای مالی را به تفکیک منعکس می کند.
دفاتر غیر رسمی نیز به دفاتری گفته می شود که صرفا جهت کمک به انجام امور حسابداری تهیه می شوند و تهیه آن ها بر خلاف دفاتر حسابداری رسمی الزام قانونی ندارد.
برای آشنایی بیشتر با این دفاتر قانونی پیشنهاد می کنیم مقاله دفاتر حسابداری چیست را مطالعه کنید.
ثبت سندهای حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین امورات حسابداری است، چرا که اگر این کار بر اساس اصول و به درستی انجام نشود باعث ایجاد مشکلات بعدی می شود و به مرور همه امور حسابداری دچار آشفتگی می شود.
مهمترین هدف از ثبت های حسابداری جمع آوری اسناد مالی و ایجاد نظم و ترتیب در آن ها است. یکی از اهداف ثبت اسناد حسابداری این است که تغییر، تحریف یا دستکاری در این اسناد انجام نشود و گم شدن این اطلاعات و اسناد جلوگیری شود.
در غیر این صورت یک کسب و کار ممکن است در مسائل مربوط به امور مالیات و … دچار مشکلات بزرگی شود. جریمه مالی و غیر مالی از جمله مشکلاتی است که احتمالا در این صورت برای یک واحد اقتصادی به وجود می آید.
اکنون در نرم افزارهای حسابداری ثبت های حسابداری با وارد کردن اطلاعات یک رویداد مالی در چند جالی خالی انجام می شود، اما در حالت ثبت دستی از آنجا که در هر رویداد مالی ۲ حساب دچار تغییر می شود شکل T بهترین شکل و ساختاری استاندارد برای ثبت این رویداد هاست.
این شکل کمک می کند تاثیر مبادلات مالی در دو حساب به طور واضح مشخص باشد. ذکر این نکته لازم است که تغییر هر حساب در قالب یکی از این شکل های T نمایش داده می شود. در ثبت های حسابداری مربوط به هر حساب، افزایش یا کاهش آن در یکی از طرف های ستون T نشان داده می شود و عنوان حساب نیز در بالای خط قرار می گیرد.
اینکه در ثبت سند حسابداری افزایش یا کاهش حساب در کدام طرف از ستون نوشته شود به حساب مورد نظر وابسته است، چرا که افزایش در یک حساب ممکن است در ستون بدهکارها انجام شود و در حساب دیگر ممکن است در ستون بستانکار نوشته شود.
در نهایت ثبت های حسابداری به دفتر کل منتقل می شوند. این ثبت ها در ابتدا در دفتر روزنامه نوشته می شوند که در حالت T نیست، اما بخش های ستون بدهکار و بستانکار و عنوان حساب در آن وجود دارد.
همانطور که اشاره کردیم اولین مرحله از ثبت رویدادها و اسناد حسابداری، شناسایی مدارک و اسناد مثبته است. این اسناد بید نشان دهنده ورود یا خروج پول از واحد اقتصادی باشند تا منعکس کننده یک رویداد مالی محسوب شوند. تفاوتی ندارد که این رویداد خرید یک خودکار باشد یا یک دستگاه آپارتمان، در هر صورت باید مدارک مثبته آن نگهداری و سند حسابداری آن ثبت شود.
به طور کلی ثبت های حسابداری به ۶ دسته اصلی تقسیم می شوند. این ۶ دسته شامل موارد زیر است:
در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با برخی از انواع ثبت های حسابداری در شرکت های مختلف ارائه خواهیم داد.
اسناد خرید و فروش بیش از هر جای دیگری در شرکت های بازرگانی که عملیات های خرید و فروش زیادی در آن ها انجام می شود دیده می شوند. در ادامه حساب های مختلف که با اسناد خرید و فروش در ارتباط است را معرفی می کنیم:
حسابداری حقوق و دستمزد یکی از فرآیندهای حسابداری است که هر واحد اقتصادی نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد آن است. در ادامه حساب های مربوط به این بخش و جزئیات مرتبط با آن ها را ارائه می دهیم:
ثبت های حسابداری به نوعی از اصول و مقدمات حسابداری محسوب می شوند. مقدماتی که حتی حسابداران مبتدی نیز باید از آن ها آگاه و از دانش کافی برای انجام این امور برخوردار باشند. البته ذکر این نکته لازم است که ثبت های حسابداری اهمیت زیادی در صحت اسناد حسابداری داشته و به همین دلیل این کار معمولا توسط حسابداران خبره و با تجربه استفاده می شود.
ثبت های حسابداری را به جرات می توان یکی از مهمترین بخش های حسابداری دانست. تفاوتی ندارد که در کدام زیر شاخه از حسابداری (حسابداری صنعتی، حسابداری بازرگانی، حسابداری خدماتی و …) فعالیت داشته باشید، در هر صورت ثبت اسناد حسابداری در فعالیت های شما نقش خواهد داشت.
در پایان این مطلب همه چیز را در مورد ثبت های حسابداری فرا می گیرید، پس اجازه دهید در ابتدا به مفاهیم اساسی در مورد این موضوع بپردازیم.
شناخت اسناد و مدارک مثبته اولین قدم در مسیر ثبت های حسابداری محسوب می شود. این اسناد رویدادهای مالی که باید ثبت شوند را توضیح می دهند. فاکتور فروش، رسید بانکی یا هر سند دیگری که نشان دهنده یک رویداد مالی باشد نمونه هایی از اسناد و مدارک مثبته هستند.
سند حسابداری مفهوم دیگری است که باید از آن شناخت داشته باشید. اسناد حسابداری برگه هایی هستند که اطلاعاتی درباره یک یا چند رویداد مالی ارائه می کننند. اطلاعاتی که به عنوان ثبت های حسابداری تنظیم می شوند از این سندهای حسابداری برداشت می شوند. سند حسابداری در گذشته به صورت دستی انجام می گرفت اما اکنون این کار در نرم افزار حسابداری انجام می شود.
رویدادهای مالی و ثبت های حسابداری که برای آن ها تنظیم می شود در دفاتر حسابداری درج می شوند. البته این دفاتر قانونی خود به دو بخش اصلی دفاتر حسابداری رسمی (قانونی) و دفاتر دفاتر غیر رسمی (کمکی) تقسیم می شوند.
دفاتر رسمی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است. دفتر روزنامه دفتری است که تمام رویدادهای مالی به صورت روزانه در آن ثبت می شود و دفتر کل دفتری است که خلاصه معاملات و رویدادهای مالی را به تفکیک منعکس می کند.
دفاتر غیر رسمی نیز به دفاتری گفته می شود که صرفا جهت کمک به انجام امور حسابداری تهیه می شوند و تهیه آن ها بر خلاف دفاتر حسابداری رسمی الزام قانونی ندارد.
برای آشنایی بیشتر با این دفاتر قانونی پیشنهاد می کنیم مقاله دفاتر حسابداری چیست را مطالعه کنید.
ثبت سندهای حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین امورات حسابداری است، چرا که اگر این کار بر اساس اصول و به درستی انجام نشود باعث ایجاد مشکلات بعدی می شود و به مرور همه امور حسابداری دچار آشفتگی می شود.
مهمترین هدف از ثبت های حسابداری جمع آوری اسناد مالی و ایجاد نظم و ترتیب در آن ها است. یکی از اهداف ثبت اسناد حسابداری این است که تغییر، تحریف یا دستکاری در این اسناد انجام نشود و گم شدن این اطلاعات و اسناد جلوگیری شود.
در غیر این صورت یک کسب و کار ممکن است در مسائل مربوط به امور مالیات و … دچار مشکلات بزرگی شود. جریمه مالی و غیر مالی از جمله مشکلاتی است که احتمالا در این صورت برای یک واحد اقتصادی به وجود می آید.
اکنون در نرم افزارهای حسابداری ثبت های حسابداری با وارد کردن اطلاعات یک رویداد مالی در چند جالی خالی انجام می شود، اما در حالت ثبت دستی از آنجا که در هر رویداد مالی ۲ حساب دچار تغییر می شود شکل T بهترین شکل و ساختاری استاندارد برای ثبت این رویداد هاست.
این شکل کمک می کند تاثیر مبادلات مالی در دو حساب به طور واضح مشخص باشد. ذکر این نکته لازم است که تغییر هر حساب در قالب یکی از این شکل های T نمایش داده می شود. در ثبت های حسابداری مربوط به هر حساب، افزایش یا کاهش آن در یکی از طرف های ستون T نشان داده می شود و عنوان حساب نیز در بالای خط قرار می گیرد.
اینکه در ثبت سند حسابداری افزایش یا کاهش حساب در کدام طرف از ستون نوشته شود به حساب مورد نظر وابسته است، چرا که افزایش در یک حساب ممکن است در ستون بدهکارها انجام شود و در حساب دیگر ممکن است در ستون بستانکار نوشته شود.
در نهایت ثبت های حسابداری به دفتر کل منتقل می شوند. این ثبت ها در ابتدا در دفتر روزنامه نوشته می شوند که در حالت T نیست، اما بخش های ستون بدهکار و بستانکار و عنوان حساب در آن وجود دارد.
همانطور که اشاره کردیم اولین مرحله از ثبت رویدادها و اسناد حسابداری، شناسایی مدارک و اسناد مثبته است. این اسناد بید نشان دهنده ورود یا خروج پول از واحد اقتصادی باشند تا منعکس کننده یک رویداد مالی محسوب شوند. تفاوتی ندارد که این رویداد خرید یک خودکار باشد یا یک دستگاه آپارتمان، در هر صورت باید مدارک مثبته آن نگهداری و سند حسابداری آن ثبت شود.
به طور کلی ثبت های حسابداری به ۶ دسته اصلی تقسیم می شوند. این ۶ دسته شامل موارد زیر است:
در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با برخی از انواع ثبت های حسابداری در شرکت های مختلف ارائه خواهیم داد.
اسناد خرید و فروش بیش از هر جای دیگری در شرکت های بازرگانی که عملیات های خرید و فروش زیادی در آن ها انجام می شود دیده می شوند. در ادامه حساب های مختلف که با اسناد خرید و فروش در ارتباط است را معرفی می کنیم:
حسابداری حقوق و دستمزد یکی از فرآیندهای حسابداری است که هر واحد اقتصادی نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد آن است. در ادامه حساب های مربوط به این بخش و جزئیات مرتبط با آن ها را ارائه می دهیم:
ثبت های حسابداری به نوعی از اصول و مقدمات حسابداری محسوب می شوند. مقدماتی که حتی حسابداران مبتدی نیز باید از آن ها آگاه و از دانش کافی برای انجام این امور برخوردار باشند. البته ذکر این نکته لازم است که ثبت های حسابداری اهمیت زیادی در صحت اسناد حسابداری داشته و به همین دلیل این کار معمولا توسط حسابداران خبره و با تجربه استفاده می شود.