چگونه یک حسابدار حرفهای شویم؟
حسابداران حرفهای ویژگیهایی دارند که آنان را از بقیه حسابداران جدا و در جایگاه بالاتری نسبت به همکاران خود قرار میدهد. این ویژگیها مهم و ابزار پیشرفت در رشته حسابداری میباشند اما نه آنچنان سری هستند که نتوان از آن اطلاع پیدا کرد و نه آن چنان پیچیده هستند که نتوان از آن استفاده کرد.شرکت آذین حساب آپادانا در این مقاله ۲۰ مورد از این ویژگیها را به شما نشان میدهد. امیدواریم با به کار بردن آنها در حرفه خود همانند یک حسابدار حرفهای رشد کنید و از جایگاه و مزایای بهتری برخوردار شوید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید:
۱- مطالعه و به روز بودن اطلاعات:
یکی از مهمترین مواردی که حسابداران حرفهای انجام میدهند مطالعه و کسب اطلاعات درباره رشته حسابداری و موارد مرتبط به آن اعم از مسایل مالی ، مالیاتی ، بیمه و … می باشد. شما هم هر قدر اطلاعات مالی بیشتری داشته باشید می توانید خود را به عنوان حسابداری حرفهای، آگاه و توانمند معرفی نمایید و به همان نسبت از درآمد بیشتر و جایگاه بهتری برخوردار شوید. منابع مطالعاتی شما می توانند کتاب، روزنامه، مجله، فیلم های آموزشی ، اینترنت و … باشند.همچنین می توانید در کلاس های آموزش حسابداری هم شرکت کنید. با توجه به تغییرات زیادی که در زمینه اطلاعات اتفاق می افتد این مورد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.
۲- مطالعه قوانین :
یک حسابدار حرفهای همواره آشنایی کافی به قوانین جاری کشور به ویژه قوانین مالیات، تامین اجتماعی ،قانون کار ، قانون تجارت دارد به همین دلیل پیشنهاد می گردد شما هم همواره نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات در این زمینه اقدام کنید.
۳- آشنایی با نرم افزار هایی از قبیل ورد (word) و اکسل (excel):
یکی از نرم افزارهایی که قطعا حسابداران حرفهای به آن تسلط کافی دارند نرم افزار فوق العاده قدرتمند و کاربردی اکسل محصول شرکت مایکروسافت می باشد که در بسیاری مواقع محاسبات و گزارشات بسیار خوبی می توان از آن استخراج نمود و به عنوان اطلاعات جانبی همراه با سایر گزارشات ارائه نمود و یا حتی می توان جهت انجام اموری مثل محاسبه حقوق ، استهلاک و … از آن بهره گرفت.نرم افزارهای دیگری هم مانند ورد وجود دارد که گاهی به آن نیاز خواهید داشت. اگر تاکنون جهت یادگیری این نرم افزارها برنامهای نداشتهاید هر چه زودتر برای یادگیری آن اقدام کنید.
۴- آشنایی و شناخت نسبت به نرم افزارهای حسابداری:
هر اندازه که نسبت به نرم افزارهای بیشتری شناخت و تسلط داشته باشید امکان اشتغال و پیشرفت شما نیز بیشتر میگردد پیشنهاد میشود دورههایی را جهت یادگیری نرم افزارهای معتبر در حوزه حسابداری شرکت و نسبت به یادگیری اقدام نمایید.
۵- تاییدیه جهت دریافت و پرداخت ها :
حسابداران حرفهای رویدادها و اتفاقات را دریافت، تجزیه تحلیل و ثبت نموده و اقدام به گزارش گیری می کنند و با در نظر گرفتن این موضع که صاحبان سرمایه افراد دیگری می باشند حتما در خصوص مواردی مانند پرداخت ها، صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق همکاران و … تاییدیه های لازم را از مدیران شرکت و افراد صاحب امضا و اختیار دریافت نموده و این تاییدیه ها و مدارک دریافتی را جهت مراجعات احتمالی ، بایگانی ونگهداری میکنند.
۶- ثبت به موقع اسناد مالی :
از نظر حسابداران حرفهای، ارزش گزارشات به روز و کامل بسیار بیشتر از گزارشات ناقص و قدیمی می باشد. این حسابداران گزارشات را با ثبت به موقع اسناد حسابداری به روز میکنند و به دلیل اینکه فاصله زمانی کمی بین زمان وقوع رویداد و ثبت حسابداری آن وجود دارد به دلیل حضور ذهن اشتباهات را کاهش میدهند.
۷- تعیین اولویت در انجام امور حسابداری:
یکی از ویژگیهای حسابداران حرفهای، تعیین اولویت جهت انجام کار حسابداری و ثبت اسناد، مبلغ اسناد می باشد. از نظر آنان ثبت و بایگانی یک رسید بانکی یکصدمیلیون ریالی بسیار با الویت تر از ثبت یک هزینه تنخواه یک میلیون ریالی می باشد. به همین ترتیب ثبت هزینه حقوق ماهانه بسیار مهمتر از ثبت هزینه چند هزار تومانی است.
۸- ارائه گزارشات و اطلاعات دقیق و بدون ابهام به مدیران شرکت جهت اتخاذ تصمیمات لازم:
با توجه به اینکه در برخی از موارد مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت از اطلاعات مالی استفاده می نمایند یک حسابدار حرفهای تا حد ممکن گزارشات صحیح، شفاف و روشنی به آنها ارائه نموده و در صورت داشتن موارد ابهام، آنها را دقیقا به مدیران و سایر افراد ذینفع اعلام نموده و موارد ابهام را توضیح میدهد. در نظر داشته باشید که معمولا کارآیی سیستم حسابداری با ارائه گزارشات صحیح سنجیده می شود.
۹- پشتیبان گیری از اطلاعات مالی:
یک حسابدار حرفهای قبل از انجام هر فعالیتی در نرم افزار های حسابداری از قبیل حذف سند، ابطال سند، ویرایش سند، انتقال نرم افزار حسابداری به کامپیوتر جدید، بعد از اتمام ثبت های روزانه، بستن حساب ها در پایان دوره و به طور کلی هر نوع تغییری که خارج از روال عادی ثبت های روزانه می باشد حتما و بدون استثنا از اطلاعات نرمافزار حسابداری پشتیبان تهیه میکند تا در صورت بروز مشکل، به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشد. هم چنین فایل پشتیبان اطلاعات خود را در چند جای مختلف نگهداری میکند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها، به سایر فایل ها دسترسی داشته وجود داشته باشد.
نکته: به یاد داشته باشید ممکن است نرم افزارها بنابه دلایلی از قبیل ایرادهای برنامه نویسی، ویروسی شدن، قطع برق و … دچار مشکل شده و اطلاعات درستی ارائه ندهند. به همین دلیل باید به صورت پیوسته اطلاعات و گزارشات آن ها کنترل شود. برخی مواقع حضور ذهن حسابداران و سایر افراد آگاه از موضوعات می تواند در جهت رفع مشکل مفید باشد اما کافی نیست.
۱۰-تمدید قرارداد های پشتیبانی نرم افزارها:
نرم افزارهای حسابداری معمولا دارای مدت زمان معینی برای پشتیبانی رایگان می باشند و پس از اتمام دوره پشتیبانی رایگان، دریافت خدمات پشتیبانی با پرداخت وجه برای دوره بعدی امکانپذیر است. پیشنهاد می شود پس از اتمام قرارداد پشتیبانی رایگان حتما نسبت به تمدید قرارداد نرم افزار اقدام نمایید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات شرکت تولید کننده نرم افزار برخوردار شوید.
۱۱-آگاهی نسبت به اهمیت کار حسابداری:
یکی از مهمترین بخش های شرکت ها، بخش حسابداری می باشد که با تصمیمات و اقدامات خود می تواند باعث ایجاد سود و یا زیان برای شرکت شود و یا حتی آینده شرکت را به خطر اندازد. یک حسابدار حرفه ای همیشه باید اهمیت حرفه خود و تاثیر آن را بر شرکت ها در نظر بگیرد.
۱۲ – اهمیت نگهداری اسناد و مدارک حسابداری :
در زمان کار و انجام محاسبات یا ثبت اسناد حسابداران حرفهای مدارک و یادداشت هایی در اختیار دارند که یا خودشان تهیه کرده اند و یا از طرف مدیران یا سایر افراد به آتها تحویل داده شده است و در برخی موارد به عنوان مبنای محاسبات یا ثبت های حسابداری قرار گرفته است .اینگونه اسناد و مدارک دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند که حتما باید نسبت به بایگانی و نگهداری این اسناد اقدام گردد حتی در صورتی که فکر می کنید برخی مدارک یا یادداشت ها بی ارزش می باشند تا مدتی نسبت به نگهداری آنها اقدام نمایید.گاهی اوقات همین مدارک بی ارزش مشکلات و مسائل زیادی را حل می نمایند.
۱۳- رازداری:
بسیاری از اطلاعات و اسناد و مدارکی که در اختیار بخش حسابداری قرار داده می شود اطلاعات مهمی از قبیل موجودی حساب بانکی ، میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و یا سود و زیان شرکت ، میزان حقوق دریافتی همکاران و …می باشد که افشای آن ممکن است باعت ایجاد ضرر به افراد ذینفع یا شرکت گردد. به همین دلیل یکی از مهمترین ویژگی حسابداران حرفهای رازداری و عدم افشای اینگونه اطلاعات می باشد.
۱۴-امانتداری :
یک حسابدار خوب و حرفه ای از نظر اخلاقی هم حرفه ای عمل مینماید.یکی از خصوصیات خوب یک حسابدار حرفهای امانتداری می باشد . اسناد و مدارک ،اوراق بهادار مواردی از این قبیل که جزء سرمایه شرکت ها می باشد در اختیار حسابدار قرار داده می شود و حسابداران باید به دقت از این گونه مدارک و اسناد مراقبت و نگهداری کنند.
۱۵-سلامت اخلاقی و حرفه ای :
مهمترین و بهترین خصوصیات یک حسابدار حرفهای، سلامت اخلاقی و حرفه ای می باشد . یک حسابدار حرفه ای باید همه جوانب اخلاقی و حرفه ای را در زمینه کار خود مد نظر داشته باشد . مهمترین دارایی یک حسابدار حرفهای حسن اعتبار اوست.
۱۶- نظم ، نظم و باز هم نظم :
شاید هیچ چیز به اندازه بی نظمی باعث کاهش ارزش و اعتبار حسابدار نگردد. یک حسابدار حرفه ای و خوب همیشه از هر نظر منظم می باشد ورود بدون تاخیر به محل کار،خروج در زمان مقرر، نظم در محل کار و …از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
۱۷- آشنایی به اصول نامه نگاری:
یک حسابدار آگاه و حرفه ای باید توانایی لازم و کافی جهت نگارش انواع نامه های اداری را داشته باشد به عنوان مثال متن نامه ارسالی جهت سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی یا نامه به مدیر عامل تفاوتهای زیادی دارند که باید در نظر گرفته شود.
۱۸- اطلاع از اصول بایگانی اسناد و مدارک:
بایگانی اسناد و مدارک را عنوان یک حسابدار حرفهای به نحوی انجام دهید که به ساده ترین شکل و در سریعترین زمان به مدارک دسترسی داشته باشید و همین طور احتمال گم شدن یا مخدوش شدن مدارک و اسناد را به حداقل برسانید.
۱۹- نشستن درست:
اکثر حسابداران در زمان انجام کار اهمیتی به نوع نشستن بر روی صندلی و همچنین کار به روش استاندارد با کامپیوتر نمی دهند و به همین دلایل پس از مدتی دچار مشکلاتی از قبیل کمر درد، درد در ناحیه گردن و … می شوند. با توجه به اینکه ممکن است یک حسابدار چند ساعت مداوم بر روی صندلی نشسته باشد و مشغول کار باشد به عنوان یک حسابدار حرفهای باید اهمیت بیشتری به نحوه نشستن خود داده و روش صحیح نشستن را برای جلوگیری از آسیب و مشکلات جسمی به عادت روزانه خود تبدیل کنید.
۲۰-استراحت کافی، ورزش و تغذیه مناسب:
حسابداری از جمله مشاغل پر استرسی است که می تواند تمام زمان شما را در اختیار گرفته و شما را از تفریحات و استراحت دور کند. با توجه به حساسیت این رشته و به عنوان یک حسابدار حرفهای حتما باید به میزان کافی استراحت کنید و در کنار کار ،تفریحات و استراحت کافی داشته باشید.همچنین انجام ورزش های مداوم و تغذیه مناسب می تواند باعث شادابی و کارآیی بیشتر حسابداران شود.
چگونه یک حسابدار حرفهای شویم؟
حسابداران حرفهای ویژگیهایی دارند که آنان را از بقیه حسابداران جدا و در جایگاه بالاتری نسبت به همکاران خود قرار میدهد. این ویژگیها مهم و ابزار پیشرفت در رشته حسابداری میباشند اما نه آنچنان سری هستند که نتوان از آن اطلاع پیدا کرد و نه آن چنان پیچیده هستند که نتوان از آن استفاده کرد.شرکت آذین حساب آپادانا در این مقاله ۲۰ مورد از این ویژگیها را به شما نشان میدهد. امیدواریم با به کار بردن آنها در حرفه خود همانند یک حسابدار حرفهای رشد کنید و از جایگاه و مزایای بهتری برخوردار شوید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید:
۱- مطالعه و به روز بودن اطلاعات:
یکی از مهمترین مواردی که حسابداران حرفهای انجام میدهند مطالعه و کسب اطلاعات درباره رشته حسابداری و موارد مرتبط به آن اعم از مسایل مالی ، مالیاتی ، بیمه و … می باشد. شما هم هر قدر اطلاعات مالی بیشتری داشته باشید می توانید خود را به عنوان حسابداری حرفهای، آگاه و توانمند معرفی نمایید و به همان نسبت از درآمد بیشتر و جایگاه بهتری برخوردار شوید. منابع مطالعاتی شما می توانند کتاب، روزنامه، مجله، فیلم های آموزشی ، اینترنت و … باشند.همچنین می توانید در کلاس های آموزش حسابداری هم شرکت کنید. با توجه به تغییرات زیادی که در زمینه اطلاعات اتفاق می افتد این مورد روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.
۲- مطالعه قوانین :
یک حسابدار حرفهای همواره آشنایی کافی به قوانین جاری کشور به ویژه قوانین مالیات، تامین اجتماعی ،قانون کار ، قانون تجارت دارد به همین دلیل پیشنهاد می گردد شما هم همواره نسبت به مطالعه و کسب اطلاعات در این زمینه اقدام کنید.
۳- آشنایی با نرم افزار هایی از قبیل ورد (word) و اکسل (excel):
یکی از نرم افزارهایی که قطعا حسابداران حرفهای به آن تسلط کافی دارند نرم افزار فوق العاده قدرتمند و کاربردی اکسل محصول شرکت مایکروسافت می باشد که در بسیاری مواقع محاسبات و گزارشات بسیار خوبی می توان از آن استخراج نمود و به عنوان اطلاعات جانبی همراه با سایر گزارشات ارائه نمود و یا حتی می توان جهت انجام اموری مثل محاسبه حقوق ، استهلاک و … از آن بهره گرفت.نرم افزارهای دیگری هم مانند ورد وجود دارد که گاهی به آن نیاز خواهید داشت. اگر تاکنون جهت یادگیری این نرم افزارها برنامهای نداشتهاید هر چه زودتر برای یادگیری آن اقدام کنید.
۴- آشنایی و شناخت نسبت به نرم افزارهای حسابداری:
هر اندازه که نسبت به نرم افزارهای بیشتری شناخت و تسلط داشته باشید امکان اشتغال و پیشرفت شما نیز بیشتر میگردد پیشنهاد میشود دورههایی را جهت یادگیری نرم افزارهای معتبر در حوزه حسابداری شرکت و نسبت به یادگیری اقدام نمایید.
۵- تاییدیه جهت دریافت و پرداخت ها :
حسابداران حرفهای رویدادها و اتفاقات را دریافت، تجزیه تحلیل و ثبت نموده و اقدام به گزارش گیری می کنند و با در نظر گرفتن این موضع که صاحبان سرمایه افراد دیگری می باشند حتما در خصوص مواردی مانند پرداخت ها، صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق همکاران و … تاییدیه های لازم را از مدیران شرکت و افراد صاحب امضا و اختیار دریافت نموده و این تاییدیه ها و مدارک دریافتی را جهت مراجعات احتمالی ، بایگانی ونگهداری میکنند.
۶- ثبت به موقع اسناد مالی :
از نظر حسابداران حرفهای، ارزش گزارشات به روز و کامل بسیار بیشتر از گزارشات ناقص و قدیمی می باشد. این حسابداران گزارشات را با ثبت به موقع اسناد حسابداری به روز میکنند و به دلیل اینکه فاصله زمانی کمی بین زمان وقوع رویداد و ثبت حسابداری آن وجود دارد به دلیل حضور ذهن اشتباهات را کاهش میدهند.
۷- تعیین اولویت در انجام امور حسابداری:
یکی از ویژگیهای حسابداران حرفهای، تعیین اولویت جهت انجام کار حسابداری و ثبت اسناد، مبلغ اسناد می باشد. از نظر آنان ثبت و بایگانی یک رسید بانکی یکصدمیلیون ریالی بسیار با الویت تر از ثبت یک هزینه تنخواه یک میلیون ریالی می باشد. به همین ترتیب ثبت هزینه حقوق ماهانه بسیار مهمتر از ثبت هزینه چند هزار تومانی است.
۸- ارائه گزارشات و اطلاعات دقیق و بدون ابهام به مدیران شرکت جهت اتخاذ تصمیمات لازم:
با توجه به اینکه در برخی از موارد مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت از اطلاعات مالی استفاده می نمایند یک حسابدار حرفهای تا حد ممکن گزارشات صحیح، شفاف و روشنی به آنها ارائه نموده و در صورت داشتن موارد ابهام، آنها را دقیقا به مدیران و سایر افراد ذینفع اعلام نموده و موارد ابهام را توضیح میدهد. در نظر داشته باشید که معمولا کارآیی سیستم حسابداری با ارائه گزارشات صحیح سنجیده می شود.
۹- پشتیبان گیری از اطلاعات مالی:
یک حسابدار حرفهای قبل از انجام هر فعالیتی در نرم افزار های حسابداری از قبیل حذف سند، ابطال سند، ویرایش سند، انتقال نرم افزار حسابداری به کامپیوتر جدید، بعد از اتمام ثبت های روزانه، بستن حساب ها در پایان دوره و به طور کلی هر نوع تغییری که خارج از روال عادی ثبت های روزانه می باشد حتما و بدون استثنا از اطلاعات نرمافزار حسابداری پشتیبان تهیه میکند تا در صورت بروز مشکل، به اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشد. هم چنین فایل پشتیبان اطلاعات خود را در چند جای مختلف نگهداری میکند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها، به سایر فایل ها دسترسی داشته وجود داشته باشد.
نکته: به یاد داشته باشید ممکن است نرم افزارها بنابه دلایلی از قبیل ایرادهای برنامه نویسی، ویروسی شدن، قطع برق و … دچار مشکل شده و اطلاعات درستی ارائه ندهند. به همین دلیل باید به صورت پیوسته اطلاعات و گزارشات آن ها کنترل شود. برخی مواقع حضور ذهن حسابداران و سایر افراد آگاه از موضوعات می تواند در جهت رفع مشکل مفید باشد اما کافی نیست.
۱۰-تمدید قرارداد های پشتیبانی نرم افزارها:
نرم افزارهای حسابداری معمولا دارای مدت زمان معینی برای پشتیبانی رایگان می باشند و پس از اتمام دوره پشتیبانی رایگان، دریافت خدمات پشتیبانی با پرداخت وجه برای دوره بعدی امکانپذیر است. پیشنهاد می شود پس از اتمام قرارداد پشتیبانی رایگان حتما نسبت به تمدید قرارداد نرم افزار اقدام نمایید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از خدمات شرکت تولید کننده نرم افزار برخوردار شوید.
۱۱-آگاهی نسبت به اهمیت کار حسابداری:
یکی از مهمترین بخش های شرکت ها، بخش حسابداری می باشد که با تصمیمات و اقدامات خود می تواند باعث ایجاد سود و یا زیان برای شرکت شود و یا حتی آینده شرکت را به خطر اندازد. یک حسابدار حرفه ای همیشه باید اهمیت حرفه خود و تاثیر آن را بر شرکت ها در نظر بگیرد.
۱۲ – اهمیت نگهداری اسناد و مدارک حسابداری :
در زمان کار و انجام محاسبات یا ثبت اسناد حسابداران حرفهای مدارک و یادداشت هایی در اختیار دارند که یا خودشان تهیه کرده اند و یا از طرف مدیران یا سایر افراد به آتها تحویل داده شده است و در برخی موارد به عنوان مبنای محاسبات یا ثبت های حسابداری قرار گرفته است .اینگونه اسناد و مدارک دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند که حتما باید نسبت به بایگانی و نگهداری این اسناد اقدام گردد حتی در صورتی که فکر می کنید برخی مدارک یا یادداشت ها بی ارزش می باشند تا مدتی نسبت به نگهداری آنها اقدام نمایید.گاهی اوقات همین مدارک بی ارزش مشکلات و مسائل زیادی را حل می نمایند.
۱۳- رازداری:
بسیاری از اطلاعات و اسناد و مدارکی که در اختیار بخش حسابداری قرار داده می شود اطلاعات مهمی از قبیل موجودی حساب بانکی ، میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و یا سود و زیان شرکت ، میزان حقوق دریافتی همکاران و …می باشد که افشای آن ممکن است باعت ایجاد ضرر به افراد ذینفع یا شرکت گردد. به همین دلیل یکی از مهمترین ویژگی حسابداران حرفهای رازداری و عدم افشای اینگونه اطلاعات می باشد.
۱۴-امانتداری :
یک حسابدار خوب و حرفه ای از نظر اخلاقی هم حرفه ای عمل مینماید.یکی از خصوصیات خوب یک حسابدار حرفهای امانتداری می باشد . اسناد و مدارک ،اوراق بهادار مواردی از این قبیل که جزء سرمایه شرکت ها می باشد در اختیار حسابدار قرار داده می شود و حسابداران باید به دقت از این گونه مدارک و اسناد مراقبت و نگهداری کنند.
۱۵-سلامت اخلاقی و حرفه ای :
مهمترین و بهترین خصوصیات یک حسابدار حرفهای، سلامت اخلاقی و حرفه ای می باشد . یک حسابدار حرفه ای باید همه جوانب اخلاقی و حرفه ای را در زمینه کار خود مد نظر داشته باشد . مهمترین دارایی یک حسابدار حرفهای حسن اعتبار اوست.
۱۶- نظم ، نظم و باز هم نظم :
شاید هیچ چیز به اندازه بی نظمی باعث کاهش ارزش و اعتبار حسابدار نگردد. یک حسابدار حرفه ای و خوب همیشه از هر نظر منظم می باشد ورود بدون تاخیر به محل کار،خروج در زمان مقرر، نظم در محل کار و …از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود.
۱۷- آشنایی به اصول نامه نگاری:
یک حسابدار آگاه و حرفه ای باید توانایی لازم و کافی جهت نگارش انواع نامه های اداری را داشته باشد به عنوان مثال متن نامه ارسالی جهت سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی یا نامه به مدیر عامل تفاوتهای زیادی دارند که باید در نظر گرفته شود.
۱۸- اطلاع از اصول بایگانی اسناد و مدارک:
بایگانی اسناد و مدارک را عنوان یک حسابدار حرفهای به نحوی انجام دهید که به ساده ترین شکل و در سریعترین زمان به مدارک دسترسی داشته باشید و همین طور احتمال گم شدن یا مخدوش شدن مدارک و اسناد را به حداقل برسانید.
۱۹- نشستن درست:
اکثر حسابداران در زمان انجام کار اهمیتی به نوع نشستن بر روی صندلی و همچنین کار به روش استاندارد با کامپیوتر نمی دهند و به همین دلایل پس از مدتی دچار مشکلاتی از قبیل کمر درد، درد در ناحیه گردن و … می شوند. با توجه به اینکه ممکن است یک حسابدار چند ساعت مداوم بر روی صندلی نشسته باشد و مشغول کار باشد به عنوان یک حسابدار حرفهای باید اهمیت بیشتری به نحوه نشستن خود داده و روش صحیح نشستن را برای جلوگیری از آسیب و مشکلات جسمی به عادت روزانه خود تبدیل کنید.
۲۰-استراحت کافی، ورزش و تغذیه مناسب:
حسابداری از جمله مشاغل پر استرسی است که می تواند تمام زمان شما را در اختیار گرفته و شما را از تفریحات و استراحت دور کند. با توجه به حساسیت این رشته و به عنوان یک حسابدار حرفهای حتما باید به میزان کافی استراحت کنید و در کنار کار ،تفریحات و استراحت کافی داشته باشید.همچنین انجام ورزش های مداوم و تغذیه مناسب می تواند باعث شادابی و کارآیی بیشتر حسابداران شود.