راهنمای مطالعه

 


در این مقاله هر آنچه که واقعا لازم است در مورد کد اقتصادی بدانید را برایتان توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می شود. کد اقتصادی یک عدد منحصر به فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که در واقع خود زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین می شود و به یک کسب و کار ارائه می گردد.
کد اقتصادی، همچنین شماره احراز هویتی است که سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی را با این شماره می شناسد. به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم می گویند. هر شرکت به یک شماره اقتصادی نیاز دارد. این شماره اقتصادی نحو عملکرد یک واحد اقتصادی و فعالیت های آن از جمله خدمات یا خرید و فروش را در قراردادها و فاکتورها مشخص می کند.

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

مهمترین موارد کاربرد کد اقتصادی چیست؟

شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کد اقتصادی نیاز نداشته باشید اما مطمئن باشید کاربردهای کد اقتصادی فراتر از تصور خواهد بود. در خصوص کاربرد کد اقتصادی نیز می توان به موارد زیادی اشاره کرد. برای مثال، در صورتی که قصد دریافت کارت بازرگانی داشته باشید باید این کد را در اختیار داشته باشید. موارد دیگری هم وجود دارند که برای آن ها نیز به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت:

  • دریافت گواهی ارزش افزوده
  • شرکت در مناقصه ها و مزایده ها
  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه ارزش افزوده

علل اهمیت دریافت کد اقتصادی

کاربردهای کد اقتصادی را شرح دادیم. علل اهمیت دریافت کد اقتصادی نیز وابسته به کاربردهای آن است.

1 – اهمیت کد اقتصادی در عقد قراردادهای تجاری

در صورتی که بخواهید برای شرکت خود یک قرارداد سودآور با شرکت های بزرگ فراهم کنید، احتمالا شرکت های طرف قرارداد از شما کد اقتصادی درخواست می کنند و ممکن است به همین علت جزئی یک قرارداد ارزشمند را از دست بدهید. چنین قراردادهایی می توانند وضعیت شرکت شما را کاملا تغییر دهند، اما ممکن است به یک علت کوچک از دست بروند.

اهمیت کد اقتصادی در عقد قراردادهای تجاری

2 – لزوم برخورداری از کد اقتصادی برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها

یکی دیگر از مواردی که اهمیت دریافت کد اقتصادی را نشان می دهد در زمان حضور در مناقصه ها و مزایده هاست. برای حضور تاثیرگذار در مناقصات و مزایده ها و کسب سود در آن ها داشتن گرید و رتبه بندی برای شرکت از مهمترین پیش نیازهاست که برای دریافت این موارد به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. به این معنی که ممکن است به دلیل نداشتن گرید مجاز به حضور در مزایده یا مناقصه نباشید.

3 – برای واردات و صادرات هم به کد اقتصادی نیاز مبرم دارید!

و یکی دیگر از مهمترین مواردی که باعث می شوند علل اهمیت دریافت کد اقتصادی را بیشتر درک کنیم در زمانی است که لازم است فعالیت هایی در زمینه صادرات و واردات داشته باشیم. در چنین موقعیتی به کارت بازرگانی احتیاج خواهیم داشت و برای دریافت کارت بازرگانی نیز قطعا به کد اقتصادی احتیاج داریم.

4 – جلوگیری از مشکلات مالیاتی و برخورداری از معافیت های مالیاتی

یکی از مهمترین مواردی که هر کسب و کاری باید در آن احتیاط کند، موارد مالیاتی است. همانطور که می دانید هر کسب وکاری باید در مهلت مقرر شده نسبت به اظهار مالیات و پرداخت آن اقدام کند و در صورتی که نظم کافی در ارسال این موارد این داشته باشد طبق قوانین مالیات های مستقیم مشمول معافیت های مالیاتی می شود. ارائه اظهارنامه مالیاتی از مواردی است که برای آن نیاز به کد اقتصادی خواهید داشت. دریافت کد اقتصادی شما را در مراحل انجام امور مالیاتی سرعت می بخشد.

جلوگیری از مشکلات مالیاتی و برخورداری از معافیت های مالیاتی

دریافت کد اقتصادی برای چه کسانی ضرورت دارد؟

تمام شرکت ها موظفند نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. طبق قانون دریافت کد اقتصادی برای تمام مودیان مالیاتی مورد نیاز است. تفاوتی ندارد که شخص حقیقی یا حقوقی باشد، در هر صورت باید نسبت به دریافت این کد اقدام کند.

طبق قانون تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحوی به فعالیت های اقتصادی و تجاری مشغولیت دارند، باید این کد را دریافت کنند. البته ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی نیز برای این افراد ضروری است.

تمام شرکت هایی که در زمینه تولید، مونتاژ، توزیع و پخش کالا فعالیت دارند؛ تمام شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کنند و کلیه اشخاصی حقیقی که جواز کسب و پروانه فعالیت از یک صنف را در اختیار دارند و البته مکانی هم برای انجام فعالیت دارند، موظفند نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

مشخصات کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی که کد اقتصادی آن ها در این کارت درج شده از نظر ظاهر تفاوت هایی با هم دارند. در کارت اقتصادی اشخاص حقیقی عکس 2 در 3 مودی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس محل فعالیت و کد حوزه مالیاتی شخص حقیقی ذکر شده است.

اما در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی خبری از عکس نیست، نوع شخص حقوقی ذکر شده است و صدور کارت اشخاص حقوقی به صورت لیزری انجام می شود. البته مشخصات شخص حقیقی مودی در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی نیز وجود دارد.

در ادامه تصویری از یک نمونه کارت اقتصادی می بینید.

مشخصات کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

چه کسانی لازم نیست کد اقتصادی دریافت کنند؟

در این موارد هم نیازی به دریافت کد اقتصادی نیست:

  1. مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها و هیئت ها
  2. اشخاص حقیقی که در زمینه های هنری، فرهنگی و ادبی مشغول به فعالیت هستند: برای مثال نویسندگان
  3. اشخاص حقیقی که پیمانکار هستند و ارزش پیمان های سالانه آن ها به 50 میلیون ریال (5 میلیون تومان) نرسد.

این افراد نه نیازی به دریافت کد اقتصادی دارند و نه ضرورتی برای دریافت کد اقتصادی در قانون برای آنان مشخص شده است.

چطور کد اقتصادی بگیریم؟ مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی باید مراحلی را که طبق قانون مشخص شده انجام شود تا کد اقتصادی توسط اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان مورد نظر برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود.

  1. در ابتدا بر ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir مراجعه کنید.
  2. بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.
  3. وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.
  4. اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.
  5. بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. در صورتی که اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید ممکن است این اطلاعات برای شما ارسال نشود.
  6. مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید.
  7. گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید.
  8. در صورتی که مشکلی در مراحل قبلی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می شود.

پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی

در پایان آموزش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی لازم است به این نکته مهم نیز اشاره کنیم:

در صورتی که قصد داشتید از وضعیت ثبت نام کد اقتصادی خود مطلع شوید می توانید پس از طی کردن مراحل اول و دوم که در بالا ذکر شد، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن رمز و کد کاربری خود از وضعیت ثبت نام کد اقتصادی اطلاع پیدا کنید. همچنین در این بخش اخطار یا اعلام خطاها نیز مشخص است و در صورت لزوم می توانید نسبت به رفع آن ها از همین بخش نیز اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

در پایان بد نیست به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی نیز اشاره کنیم تا قبل از اقدام برای ثبت نام از تکمیل آن مطمئن شوید و مجبور به دوباره کاری نشوید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

  • دریافت دفترچه مخصوص (و تکمیل کردن آن) – دفترچه را باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دریافت کنید.
  • دریافت فرم های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی – برای دریافت این فرم ها نیز باید به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه کنید.
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • رونوشت آگهی تاسیس شرکت (2 نسخه)
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت (2 نسخه)
  • رونوشت اساسنامه
  • رونوشت اظهارنامه
  • رونوشت روزنامه رسمی
  • رونوشت پروانه و مجوز بهره برداری و تاسیس شرکت
  • رونوشت سند ملک محل فعالیت یا اجاره نامه تایید شده از اداره مالیات به همراه رونوشت آن
  • نامه تاریخ شروع فعالیت (درصورتی که شرکت شروع به فعالیت کرده است)
  • نامه عدم شروع فعالیت (در صورتی که فعالیت شرکت شروع نشده است)
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی

راهنمای مطالعه


نقش چک به عنوان یکی از مهمترین اسناد تجاری در اقتصاد هر کشوری بسیار قابل توجه است. البته ممکن است در اقتصاد بعضی کشورها به چک ها تکیه بیشتر و در برخی دیگر از کشورها تاکید کمتری بر آن شده باشد. چک ها هم مانند انواع دیگر اسناد تجاری مشکلات و مزایای مربوط به خود را دارند، اما به جرات می توانیم چک را یکی از مهمترین ابداعات دنیای اقتصاد در نظر بگیریم.

چک در ایران و نظام اقتصادی کشورمان نیز اهمیت ویژه ای دارد و می توان آن را به عنوان مهمترین ابزار پرداخت وجه به حساب آورد. در کشور ما چیزی در حدود 40 الی 50 درصد از پرداخت ها توسط چک صورت می گیرد. از آنجا که چک مشکلات زیادی هم دارد، همواره در بسیاری از کشورها تلاش های زیادی برای حذف آن و جایگزین کردن آن با یک راه حل منطقی تر تلاش های زیادی صورت گرفته است. در این مقاله پیش از هر چیز توضیحاتی در مورد اینکه چک چیست و چه کاربردی دارد ارائه می دهیم و سپس به سراغ موضوع اصلی یعنی چک رمزدار می رویم.

اگر می خواهید بدانید چک رمزدار دقیقا چیست و به چه دردی می خورد پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چک رمزدار دقیقا چیست

چک چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با انواع چک

چک از طرفی یک سند تجاری و از طرف دیگر مانند وجه نقدی است که معمولا رقم بالایی دارد. چک کاغذی است که با استفاده از آن پولی که در حساب بانکی خود دارید را به شخصی دیگر حواله می کنید. بانک ها به صاحب حساب ها در قبال وجود اعتبار قابل استفاده در حساب چک می دهند تا صاحب حساب بتواند از اعتبار قابل استفاده بهره ببرد یا آن را به اشخاص دیگری منتقل کند.

به طور کلی چک ها در دو دسته اصلی قرار می گیرند:

دسته اول چک هایی هستند که توسط اشخاص صادر می شوند و دسته دوم چک هایی که توسط بانک ها صادر می شوند. طبق این دسته بندی انواع مختلف چک در این 2 گروه قرار می گیرند.

چک عادی و چک تایید شده 2 مورد از انواع چک هستند که در دسته چک هایی قرار می گیرند که توسط اشخاص صادر می شوند. در مقابل چک های رمزدار (بین بانکی)، چک تضمین شده و چک مسافرتی نیز از انواع چک هایی هستند که در دسته چک های صادر شده توسط بانک ها قرار میگیرند. در صورتی که تمایل دارید با هرکدام از این انواع چک آشنا شوید شما را به مقاله انواع چک رجوع می دهیم، اما اگر می خواهید با چک رمزدار بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم همینجا بمانید.

چک رمزدار چیست؟ انواع چک رمزدار

چک رمزدار همواره یکی از پرطرفدارترین انواع چک ها بوده و هست. زمانی که قصد داشته باشید با استفاده از خدمات بانک ها برای نقل و انتقال پول استفاده کنید، بانک ها روش های مختلفی برای اینکار دارند که برخی از آن ها پولی است و برخی از آن ها رایگان.

چک رمزدار چیست؟ انواع چک رمزدار

صدور چک رمزدار توسط بانک یکی از مواردی است که بابت آن هزینه دریافت می شود. جالب اینجاست که در هر نرم افزار مالی چک رمزدار نیز خود به دو نوع چک رمز دار بانکی و چک رمزدار بین بانکی تقسیم می شود.

در این میان باید به این نکته اشاره کنیم که اکنون یک نرم افزار مالی باید از امکانات مربوط به مدیریت امور چک ها نیز برخوردار باشد. به همین دلیل خصوصا برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی باید دقت ویژه ای داشته باشید.

چک رمزدار بین بانکی

زمانی که نسبت به دریافت چک رمزدار بین بانکی اقدام کنید بانک طبق درخواست شما چک را به عهده ی یک بانک دیگر صادر می کند تا با استفاده از رمز صادر شده به نسبت به بهره گیری از آن اقدام کنید. چک رمزدار بین بانکی از نظر امنیت یکی از ایمن ترین انواع چک است. چنانچه چک گم شود یا مورد سرقت قرار گیرد هیچ خطری منافع چک را تهدید نمی کند. یکی از مواردی که باعث میشود امنیت چک رمزدار بین بانکی بسیار بالا باشد این است که درخواست کننده چک، از بانک می خواهد که چک را در وجه شماره حساب، بانک و شعبه ای مشخص صادر کند. بنابراین اگر برای چک هر اتفاقی بیفتد، وجه چک تنها و تنها برای شماره حساب مشخص شده واریز می گردد.

چک رمزدار بانکی

برای صدور چک رمزدار بانکی نیز مانند چک رمزدار بین بانکی ابتدا صاحب حساب باید به بانک درخواست دهد تا بانک چک بانکی را در وجه اشخاص حقیقی و شرکت های خصوصی قرار دهد. این چک با یک رمز مخصوص صادر می شود و این امکان وجود دارد که آن را در تمام شعبه های بانکی نقد کرد. برای صدور چک بانکی، شخص درخواست کننده، باید در بانکی که به عنوان پرداخت کننده معرفی می شود نیز حساب داشته باشد.

چک رمزدار بانکی

در چک بانکی مشخصات بانک پرداخت کننده و شماره حساب فرد نیز درج می شود تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

در صورتی که تمایل دارید چک بانکی را به غیر منتقل کنید به این موارد نیاز دارید:

  • امضای شخص صاحب چک در پشت چک هایی که در حساب اشخاص حقیقی منتقل می شود.
  • مهر شرکت صاحب چک در پشت چک برای چک هایی که در وجه شرکت ها منتقل می شود.

بزرگترین مشکل چک های رمزدار بانکی، مشکل امنیت آن است. چک بانکی در وجه اشخاص است و با یک امضا در پشت آن تبدیل به چک حامل می شود. در این صورت هرشخصی می تواند چک را به بانک داده و وجه مورد نظر را دریافت نماید.

ذکر این نکته نیز لازم است که در صورت مفقود شدن چک های رمزدار باید هرچه سریع تر این موضوع را به شعبه صادر کننده اطلاع دهید و مراحل بعدی را در مورد آن پیگیری کند.

نحوه وصول و ابطال چک رمزدار بین بانکی

برای ابطال چک های رمزدار بین بانکی نیز این موارد را اجرا کنید:

  1. مهر کردن پشت چک توسط بانک مقصد
  2. ذکر کتبی این نکته در پشت چک که عملیاتی روی چک انجام نشده است

در این صورت می توان اقدامات لازم جهت برگشت وجه چک به حساب متقاضی را انجام دهید.

نحوه وصول و ابطال چک رمزدار بین بانکی

مهمترین قوانین چک رمزدار

برای اینکه یک چک رمزدار به رسمیت شناخته شود و قانونی باشد باید در صدور آن به برخی قوانین توجه کرد.

  1. برای صدور چک های رمزدار حتما باید متقاضی حقیقی یا حقوقی آن وجود داشته باشد و صدور چک در وجه حامل یا بدون نام ممکن نیست.
  2. مقدار مبلغ چک های رمزدار نباید به صورت دست نویس نوشت شود، بلکه باید به صورت چاپی روی چک درج شود تا رسمیت پیدا کند.
  3. برای صدور چک های رمز دار متقاضی درخواست کننده باید فرمی کهه حاوی امضا و اثر انگشت شخص نیز هست را پر کند.
  4. بعد از دریافت حواله متقاضی چک ها باید سندهای مرتبط با موضوع را امضا کند و اثر انگشت بزند.

زمان وصول و استعلام چک رمزدار

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که چک های رمزدار تقلبی مهمترین دلیلی هستند که استعلام چک رمزدار را پراهمیت می کنند. این روزها وجود چک های رمزدار تقلبی هم دیگر چیز عجیبی نیست، به همین منظور بانک مقصد باید چک مورد نظر را از بانک صادر کننده استعلام بگیرد  و شماره سری و سریال آن را بررسی کند.

در مورد زمان وصول نیز باید بدانید برای وصول چک های رمزدار زمان مشخص تعیین شده و خارج از این ساعات در این خصوص عملیات بانکی انجام نمیگرید. طبق قوانینی که به تازگی اصلاح شده و طبق سیاست های بانکی بانک مرکزی، وصول چک های رمزدار در طول روز فقط تا ساعت 13 انجام می گیرد.

راهنمای مطالعه

 


در این مقاله قبل از هر چیز در مورد کارت بازرگانی توضیحاتی را ارائه می کنیم، سپس آنچه که باید در مورد ثبت نام و شرایط دریافت کار بازرگانی بدانید را توضیح می دهیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

بر اساس آنچه که در قوانین گمرکی مشخص شده است، این کارت به عنوان یک مجوز استفاده می شود که اشخاص حقوقی و حقیقی دارنده این کارت می توانند با استفاده از آن در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت کنند. طبق ماده 2 قانون صادرات و واردات که در سال 72 در مجلس تصویب شده، به اشخاص حقوقی و حقیقی که کارت بازرگانی دارند اجازه داده می شود به تجارت خارجی مشغول شوند.

مهمترین کاربردهای دریافت کارت بازرگانی شامل این موارد است:

  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • انجام امور حق العمل کاری در گمرک
  • صادرات کالاهای مجاز
  • ثبت علائم تجاری و برندهای غیر فارسی
  • واردات از طریق مناطق آزاد
  • صدور ویزای تجاری
  • صدور گواهی مبدا
  • عضویت در اتاق بازرگانی
  • مبادله اطلاعات تجاری در سطح بین المللی
  • شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی (در داخل یا خارج کشور)

کارت بازرگانی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی انواع مختلفی دارد:

  1. کارت بازرگانی تجاری: همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده، می توانند در زمینه صادرات و واردات فعالیت کنند.
  2. کارت بازرگانی خدماتی: دارندگان کارت بازرگانی خدماتی تنها می توانند در زمینه فعالیت خود کالا وارد نمایند.
  3. کارت بازرگانی موردی: اشخاص حقیقی و حقوقی که تنها یکبار قصد ترخیص کالاهای خود را داشته باشند باید از این کات استفاده کنند.
  4. کارت بازرگانی تولیدی/صنعتی: دارندگان این کارت بازرگانی می توانند تنها تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خود را وارد کنند و بعد از رفع نیاز صادر نمایند.

اعتبار و تمدید کارت بازرگانی به چه صورت است؟

طبق قانون اجرایی در تاریخ نوشته شدن این مطلب مدت اعتباری که برای کارت بازرگانی در نظر گرفته شده است، یک سال (1سال) است. در صورتی که اشخاص دارنده کارت بعد از یکسال تمایل به تمدید آن داشته باشند باید با ارائه مدارک لازم نسبت به تمدید اقدام کنند. ذکر این نکته لازم است که مدارک لازم برای ثبت نام اولین بار با مدارکی که برای تمدید ارائه می کنید کمی متفاوت است. در ادامه در مورد جزئیات مدارک مورد نیاز برای تمدید و ثبت نام توضیح می دهیم.

ابطال کارت بازرگانی

همچنین ابطال کارت بازرگانی نیز امکان پذیر است. کارت بازرگانی ممکن است توسط خود شما باطل شود یا توسط مراجع مربوطه باطل گردد.

ابطال کارت بازرگانی

در ابطال اجباری ممکن است کارت صادر شود و بعد صدور کارت مشخص شود متقاضی دریافت کننده یک یا چند مورد از شرایط را دارا نبوده. همچنین اگر متقاضی کارت بعد از دریافت کارت یکی از شرایط را از دست بدهد ممکن است کارت او باطل شود. به عنوان آخرین مورد ابطال اجباری کارت بازرگانی نیز باید به ارتکاب دارنده کارت به یک جرم کیفری اشاره کنیم.

برای ابطال اختیاری کارت نیز می توانید با ارائه مدارک مربوطه به اتاق های بازرگانی سازمان های بازرگانی استان ها نسبت به ابطال کارت بازرگانی اقدام کنید.

در میان این مقاله اگر به دنبال یک نرم افزار حسابداری برای فعالیت های فروشگاهی هستید پیشنهاد می کنیم با امکانات و ویژگی های نرم افزار حسابداری فروشگاهی سپیدار آشنا شوید.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

در حال حاضر دریافت کارت بازرگانی برای متقاضیانی که امکان دریافت کارت بازرگانی برای آن ها وجود داشته باشد کار مشکلی نیست، اما نکاتی وجود دارد که قبل از اقدام برای دریافت این کارت بد نیست از آن ها مطلع باشید:

  • حداقل 21 سال سن (اشخاص حقیقی)
  • 3 سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی که به تایید 2 نفر دارنده کارت بازرگانی رسیده باشد یا ارائه مدارک دانشگاهی یا برخورداری از مجوز تولید از یک وزارتخانه ها (اشخاص حقیقی)
  • برخورداری از محل فعالیت متناسب با نوع فعالیت (ملکی یا استیجاری تفاوتی ندارد)
  • داشتن پایان خدمت یا معافیت از آن
  • برخورداری از حساب جاری در یک بانک داخلی
  • امکان دریافت کارت بازرگانی برای کارمندان دولت وجود ندارد.
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری
  • عدم ورشکستگی به دلیل تقلب یا موارد مشابه
  • برخورداری از پروانه کار و اقامت متقاضی
  • مدیران عامل و رییسان هیئت مدیره شرکت ها باید پروانه کار و اقامت داشته باشند و سابقه کیفری نداشته باشند.
  • هر شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بیشتر از یک کارت بازرگانی داشته باشد. یعنی اگر یک کارت بازرگانی به عنوان شخص حقوقی داشته باشید نمی توانید با عنوان شخص حقیقی نیز کارت بازرگانی دیگری دریافت کنید.
  • برای هر واحد ملکی نیز تنها امکان دریافت یک کارت بازرگانی وجود دارد.
  • آدرس هایی که در اظهارنامه های ثبتی، مفاصا حساب دارایی، سند ملک یا اجاره نامه تجاری درج شده باید با هم یکسان باشند.
  • در تمام مراحل ثبت نام و دریافت کارت بازرگانی، حضور متقاضی (حقیقی یا حقوقی) ضروری است.
  • برخورداری از دفاتر قانونی و ارائه اظهارنامه های ثبتی (ترجیحا مورد تایید حسابرسی باشد)

لازم به ذکر است که هزینه دریافت کارت بازرگانی مبلغ 9 میلیون و 500 هزار ریال (950 هزارتومان) است.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

اشخاصی که برای ورود و خروج کالا به کارت بازرگانی نیاز ندارند!

3 دسته نیز از دریافت کارت بازرگانی معافند و برای انجام امور تجاری صادرات و واردات نیازی به دریافت کارت بازرگانی ندارند:

  1. شرکت تعاونی مرزنشینان
  2. ملوانان ایرانی شال در شناورهای در حال تردد بین سواحل ایران
  3. پیله وران و کارگران ایرانی شاغل در کشورهای خارجی (در صورت برخورداری از کارنامه شغلی وزارت کار)

در میان این مطلب برای کسانی که به دنبال نرم افزار حسابداری برای انجام امور حسابداری پیمانکاری هستند پیشنهادی داریم. این پیشنهاد، آشنایی با نرم افزار حسابداری پیمانکاری سپیدار است. این نرم افزار امکانات کاملی را برای شرکت های پیمانکاری فراهم کرده و همچنین دارای امکاناتی است که کارهایی مثل ارسال لیست بیمه یا ارسال اظهارنامه مالیاتی برای کسب و کار شما راحت تر از همیشه خواهد بود.

اشخاصی که برای ورود و خروج کالا به کارت بازرگانی نیاز ندارند!

مزایای برخورداری از کارت بازرگانی

در ابتدای مقاله در مورد کاربردهای کارت بازرگانی مواردی را توضیح دادیم. اما لازم است به برخی از مزایای داشتن این کارت نیز اشاره کنیم. مزایای کارت بازرگانی هم برای وضعیت اقتصاد و هم برای اشخاص دارنده این کارت قابل مشاهده است.

برای مثال نظم دادن به فضای اقتصاد یکی از مزایای صدور این کارت برای فعالان واردات و صادرات است. همچنین طبقه بندی فعالان اقتصادی از نظر نوع فعالیت اقتصادی که با این کارت صورت می گیرد یکی دیگر از مزایای عمومی کارت بازرگانی است.

مهمترین مزیت کارت بازرگانی برای دارندگان آن نیز اعتباری است که به واسطه داشتن این کارت به فعال اقتصادی منتقل می شود. این کارت اعتبار بین المللی فعالان اقتصادی را افزایش می دهد. اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند از این کارت به عنوان شناسنامه ای در میان اعضای اتاق های بازرگانی و معرفی خود به شرکای خارجی و داخلی بهره ببرند.

بهره مندی از یارانه صادرات، تشکیل ارتباطات سازنده میان فعالان اقتصادی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی، ورود به باشگاه جهانی بازرگانی و تسهیل کسب و کار میان فعالان اقتصادی برخی دیگر از مزایای کارت بازرگانی محسوب می شوند.

مزایای برخورداری از کارت بازرگانی

مراحل ثبت نام کارت بازرگانی در سامانه اتاق بازرگانی و دریافت کارت

  1. قبل از هر چیز باید وارد سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به آدرس chambertrust.ir که زیرمجموعه سامانه اتاق بازرگانی است وارد شوید.
  2. وارد کردن مشخصات متقاضی دریافت کارت بازرگانی و اطلاعات شرکت
  3. ورود اطلاعات مربوط به دارنده کارت بازرگانی و اطلاعات ثبتی مطابق با برگه اظهارنامه ثبت
  4. اطلاعات تماس و نشانی اصلی وارد شود
  5. ورود اطلاعات هیئت مدیره و مدیران عامل
  6. تایید فرم های مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی
  7. انتخاب حداقل 1 و حداکثر 3 رشته فعالیت برای واردات
  8. اسکن تمامی مدارک مورد نیاز
  9. ورود اطلاعات فیش های پرداخت
  10. بازبینی و در صورت نیاز اصلاح اطلاعات تکمیل شده و تایید نهایی اطلاعات

راهنمای مطالعه

 


قانون مالیات بر ارزش افزوده مسئله جدیدی نیست که تنها در کشور ما اجرایی شده باشد. در حال حاضر قانون مالیات بر ارزش افزوده در بیشتر از 140 کشور جهان مورد اجرا قرار گرفته و سالهاست که این قانون در بسیاری از کشورهای جهان برقرار است. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است. این مالیات در واقع مالیات بر مصرف محسوب می شود.

تولید کننده محصولات و حتی توزیع کنندگان محصولات (واسطه ها) باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. البته این مبلغ در واقع از مشتری دریافت می شود و سپس توسط تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برای دولت ارسال می شود. به این معنی که در نهایت مشتری یا همان خرید (مصرف کننده کالا) بابت خرید کالا مالیات می پردازد. در این مقاله قرار نیست در مورد مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم، بلکه قرار است گواهی ارزش افزوده را معرفی کنیم. سپس نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده، استعلام و بررسی اعتبار این گواهی را توضیح می دهیم.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

گواهی ارزش افزوده چیست؟

اگر نمی دانید گواهی ارزش افزوده چیست اجازه دهید با یک مثال ماجرا را روشن کنیم. احتمالا شما هم وقتی در حال خرید یک کالا یا خدمت بوده اید با این مسئله رو به رو شده اید که بعد از دریافت صورتحساب از فروشنده متوجه افزایش مبلغ خرید شده اید. مبلغی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور شما اضافه شده است. حتی اگر بسته اینترنتی هم خریده باشید، با این هزینه که بر روی فاکتور رسمی اضافه می شود رو به رو شده اید.

این مالیات به تمام کالاها و خدماتی که در مقابل پول دریافت می شود تعلق میابد، اما طبق قانون، افراد و شرکت هایی مجاز به دریافت مبلغ گزارش ارزش افزوده هستند که مجوز لازم آن را دریافت کرده باشند. این مجوز همان گواهی ارزش افزوده است. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید از کلیه مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده گذشته باشید.

گواهی ارزش افزوده یکی از عناصر تشکیل دهنده نظام مالیاتی است. تمام واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا می پردازند باید این مجوز را دریافت کنند. در صورتی که این کسب و کارها مجوز یا همان گواهی ارزش افزوده را دریافت نکرده باشند، اما مالیات دریافت کرده باشند مرتکب کاری غیرقانونی شده اند.

گواهی ارزش افزوده با نام گواهینامه ارزش افزوده نیست شناخته می شود. همانطور که اشاره کردیم، گواهینامه ارزش افزوده پس از ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی به متقاضی ارائه می شود.

دریافت گواهی ارزش افزوده

در میان مقاله پیشنهاد می کنیم با مفهوم مالیات حقوق نیز آشنا شوید. مالیات حقوق نیز یکی دیگر از انواع مالیات است که اطلاع از آن برای مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط اهمیت ویژه ای دارد.

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟

گواهینامه های ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبارهای 6 ماهه یا یک ساله برای متقاضیان صادر شوند. پیشنهاد میکنیم حتما به اعتبار گواهینامه توجه کافی داشته باشید و در صورت پایان اعتبار، نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت مورد نظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تایید اعتبار آن نسبت به پرداخت مالیات ارزش افزوده اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارکی که برای ثبت نام و دریافت گواهی ارزش افزوده مورد نیاز است شامل 2 بخش است:

1 – مدارکی که برای ثبت نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند.

  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک اعضای شرکت (کپی های شناسنامه و کارت ملی)
  • آگهی تاسیس شرکت
  • وکالت نامه
  • آدرس کامل سکونت پیمانکار
  • آخرین تغییرات شرکت
  • تلقن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
  • کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
  • گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت

2 – مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید.

  • نام بانک شرکت
  • نام شعبه
  • شماره حساب
  • تلفن رییس هیئت مدیره
  • آخرین تغییرات
  • مدارک آخرین اعضا

مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده

در صورتی که نمی دانید نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده به چه شکل است طبق مراحلی که در ادامه گفته می شود پیش بروید:

  • در اولین مرحله باید برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنید. در این مرحله پس از اتمام ثبت نام اولیه، کد و رمز عبوری برای شما ارسال می شود.
  • در مرحله بعد باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید تا مراحل تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نهایی به درستی انجام شود.
  • بعد از ارائه مدارک مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی، ثبت نام نهایی انجام می شود و حالا باید جهت دریافت گواهی ارزش افزوده درخواستی برای سازمان مالیاتی ثبت کنید.

چند نکته درباره گواهی ارزش افزوده

  • افرادی که کسب و کارهای مختلفی دارند، دقت کنند که باید برای هرکدام از کسب و کارها به طور جداگانه گواهی ارزش افزوده دریافت کنند.
  • کسانی که شغل آن ها شامل مالیات بر ارزش افزوده می باشد باید مدارک و صورتحساب های خود را تا 10 سال مالی نگهداری کنند.
  • دریافت گواهی ارزش افزوده کاری زمانبر و نیازمند صبوری است. چرا که در فرآیند ثبت نام و تایید مدارک ارسالی ممکن است چندین بار با مشکل عدم تایید اسناد رو به رو شوید. بنابراین استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه خالی از لطف نیست.
  • آدرس ارسال درخواست ثبت نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق تفاوت دارد. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید در سامانه evat.ir درخواست خود را ثبت کنید.

چند نکته درباره گواهی ارزش افزوده

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش افزوده

بعد از اتمام تاریخ 6 ماهه یا 1 ساله گواهینامه ارزش افزوده این گواهی به صورت خودکار تمدید نمی شود و باید برای تمدید آن اقدام کنید. طبق قانون، همه فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات باید گواهی ارزش افزوده خود را که دارای اعتبار کافی می باشد به مشتریان خود نشان دهند یا آن را در معرض دید قرار دهند. مشتریان نیز باید برای مشاهده آن درخواست کنند. برای تمدید گواهی ارزش افزوده نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سامانه گواهی ارزش افزوده به آدرس evat.ir شوید.
  • گزینه درخواست گواهینامه را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد، برای ورود نام کاربری و کلمه عبور که قبلا در زمان ثبت نام دریافت کرده بودید را وارد کنید.
  • سپس فرم درخواست گواهینامه ثبت نام را میبینید. شماره اقتصادی را در آن وارد کرده و اطلاعات دیگر را تکمیل کنید.
  • حالا گزینه «دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم» را انتخاب کنید.
  • اطلاعات آخرین گواهی ارزش افزوده خود را وارد کنید.
  • گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید و از فرم درخواست خود پرینت بگیرید.
  • در نهایت کد پیگیری به شما اعلام می شود که می توانید از آن جهت پیگیری درخواست خود استفاده کنید.

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش افزوده

استعلام و بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

سامانه گواهی ارزش افزوده تنها فضایی است که برای انجام همه امور مرتبط با گواهینامه ارزش افزوده می توانید به آن مراجعه کنید. در حال حاضر و از سال 94 به بعد امکان استعلام و بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده نیز به این وبسایت مرجع اضافه شده و انجام آن به راحتی از طریق این سامانه امکان پذیر است.

راهنمای مطالعه


سال 99 در حالی به سمت پایان اولین ماه خود می رفت که هنوز حداقل حقوق سال جدید مشخص نشده بود. البته سرانجام بعد از تشکیل جلسات متعدد میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی تکلیف این موضوع مشخص شد و حداقل حقوق سال 99 به تصویب رسید.

حداقل حقوق سال 99، 21 درصد افزایش یافت!

اجازه دهید همین ابتدا میزان افزایش حقوق سال 99 و حداقل حقوق سال 99 را به شما بگوییم. طبق گفتگو و جلسه ای 6 ساعته که در آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان نیز حضور داشتند، حداقل دستمزد سال 99، یک میلیون و 835 هزارتومان به تصویب رسید.

این جلسه در تاریخ 20 فروردین در حالی برگزار شد که به پایان فروردین نزدیک تر می شدیم و اعتراضات کارگران به مشخص نشدن افزایش حقوق بیشتر و بیشتر می شد. البته یکی از مسائلی که به اعتراضات کارگران دامن می زد خبری بود که با توجه تاخیر در تعیین حداقل حقوق شنیده می شد. این خبر، فریز شدن حداقل حقوق در سه ماه اول سال 99 بود که علت اصلی ایجاد شدن آن، مشکلات اخیری بود که به واسطه بحران کرونا در کشور ایجاد شده بود. به واسط بحران کرونا بسیاری از افرادی که بیکار شده اند در حال حاضر از بیمه بیکاری استفاده میکنند که در این میان شایعاتی از وجود عیدی بیمه بیکاری نیز به وجود آمد.

حداقل حقوق سال 99، 21 درصد افزایش یافت!

خبر تعیین حداقل حقوق سال 99 زمانی مشخص شد که بعد از جلسه ی 6 ساعته، صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزیر در این مورد گفتگویی انجام داد. در این گفتگو، محمد شریعتمداری اعلام کرد که افزایش 21 درصدی حداقل حقوق برای سال 99 رسما تصویب شده است.

افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال 99

طبق گفته های وزیر کار و تعاون، در سایر سطوح مزدی هم افزایش حقوق برابر با 15 درصد خواهد بود که باید مبلغ 91 هزارتومان نیز به آن اضافه کنیم.

طبق تصمیم هیئت وزیران، حقوق افراد شاغل در دستگاه های اجرایی برای سال 99 در حدی افزایش یافته است (15 درصد افزایش) که پس از افزایش حقوق، حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان کمتر از 2 میلیون و 800 هزارتومان نخواهد بود.

طبق قانون همه افزایش حداقل حقوق ها، از فروردین ماه قابل اجرا هستند. کارفرمایان می توانند این حداقل حقوق ها را در قالب چک، واریز نقدی یا پول نقد به کارکنان پرداخت کنند.

جدول حداقل حقوق و مزایای کارگران در سال 99

در تصویر زیر می توانید جزئیات حقوق مزایای سال 99 را در قالب جدول حداقل حقوق و مزایای 99 ببینید.

جدول حداقل حقوق و مزایای کارگران در سال 99

همچنین برای مشاهده جزئیات مربوط به مالیات حقوق 99 پیشنهاد می کنیم جدول مالیات حقوق را ببینید.

افزایش مبلغ بن کارگری چقدر بود؟

در این جلسه همچنین برای مبلغ بن کارگری نیز افزایش در نظر گرفته شد. بن کارگری که در سال 98 مبلغ 190 هزارتومان بود با افزایشی 210 هزارتومانی (110 درصدی) به مبلغ 400 هزارتومان رسید. با وجود این که افزایش حداقل حقوق سال 99 احتمالا مورد رضایت کارگران نیست، اما افزایش مبلغ بن کارگری شاید بتواند گوشه ای از این مسئله را حل کند.

حداقل حقوق سال 98 چقدر بود؟

حداقل حقوق در سال 99 در حالی 21 درصد اضافه شده که حداقل حقوق و مزایای سال 98 نسبت به سال گذشته آن (یعنی سال 97) 36.5 درصد اضافه شد. با این وجود به نظر می رسد افزایش حداقل حقوق سال 99 یکی از موضوعات چالش برانگیز برای شروع سال 99 باشد.

حداقل حقوق سال 97 یک میلیون و 112 هزارتومان بود که این مبلغ در سال 98 به یک میلیون و 517 هزارتومان رسید و حالا در نهایت حداقل حقوق سال 99 به یک میلیون و 835 هزارتومان رسیده. بنابراین امسال سومین سالی است که با وجود میزان بالای تورم، همچنان در محدوده حقوق های 1 الی 2 میلیونی باقی مانده ایم.

حداقل حقوق سال 98 چقدر بود؟

جلسات بی نتیجه برای تعیین حداقل حقوق 99

طبق گزارشاتی که از رسانه های خبری به دست رسید، در جلسه تعیین حداقل حقوق 99 نمایندگان کارفرمایان و کارگران نتوانستند به توافق مشخصی برسند و با توجه به اینکه چند روزی از نیمه اول فروردین ماه گذشته بود، این موضوع به رای گیری گذاشته شده و طبق رای گیری و ترکیب اعضای شورای عالی، افزایش 21 درصدی حداقل دستمزد به تصویب رسیده است.

این در حالی است که قبل از این جلسه، حداقل 3 جلسه در سال 98 تشکیل شده بود که به دلیل اختلافات نظر شدید میان نمایندگان کارفرمایان و کارگران این جلسات به نتیجه مشخصی نرسیده بود. به همین دلیل مشخص شدن افزایش دستمزد 99 به نیمه دوم فروردین کشیده شد و در چهارمین جلسه نیز با وجود عدم توافق و نبود زمان چاره ای جز رای گیری برای مشخص شدن نتیجه نبود.

در این میان اگر ذهنتان در مورد عیدی سال 99 هم مشغول است پیشنهاد می کنیم از مقاله فرمول محاسبه عیدی در وبلاگ سپیدار سیستم غافل نشوید.

خواسته کارگران برای حداقل حقوق 99 چه بود؟

طبق اطلاعاتی که به دست آمده خواسته نماینده کارگران افزایش 1.5 میلیون تومانی حداقل حقوق بوده است. فرامرز توفیقی که به عنوان نماینده اصلی کارگران در این جلسات حضور داشت معتقد بود که مهم نیست تشکیل این جلسات برای تعیین حقوق تا کی طول بکشد، بلکه مهمتر این است که حق قانونی قشر زحمتکش کارگر داده شود. توفیقی معتقد بود طبق ماده 41 قانون کار، حداقل حقوق کارگران باید بر اساس نرخ تورم تعیین شود و شورای عالی باید این مسئله را در نظر داشته باشد.

خواسته کارگران برای حداقل حقوق 99 چه بود؟

توفیقی اعلام کرد که برای احقاق حقوق کارگران تسامح به خرج نمی دهیم. او برای افزایش حقوق کارگران افزایش یک میلیون و 480 هزارتومانی را درخواست کرد و گفت بر اساس نرخ تورم، معیشت کارگران در خطر جدی است و با توجه به اینکه در سال های گذشته نیز، حقوق کارگران همپای نرخ تورم رشد نکرده، برای جبران این فقدان، افزایش حقوق کارگران در سال 99 باید 45 درصد افزایش یابد.

نظر و خواسته کارفرمایان در مورد حداقل دستمزد سال 99

در مقابل خواسته کارگران، خواسته کارفرمایان این بود که افزایش حداقل حقوق 99 در حد توان انجام گیرد. نمایندگان کارفرمایان معتقد بودند که با توجه به مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کشورمان است، بسیاری از کسب و کارها توان پرداخت دستمزدهای بالا را ندارند و در صورتی که حداقل حقوق بیشتر از توان آن ها باشد، باید شاهد تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و تعدیل حجم زیادی از نیروی کار باشیم.

این مسئله در حالی اهمیت زیادی دارد که 51 درصد اشتغال در زمینه خدمات است و این بخش نیز با توجه به اتفاقات اخیر در بحران و فشار شدیدی قرار گرفته است.

نظر و خواسته کارفرمایان در مورد حداقل دستمزد سال 99

شایعات و تاثیر افزایش حداقل حقوق بر تورم

افزایش حقوق سال 99 در حالی 21 درصد تصویت شد و به مبلغ حدود یک میلیون و هشتصد هزارتومانی رسید که شایعات خبر از حداقل حقوق 2 میلیون و 800 هزارتومانی می دادند. اما تنها دلیلی که باعث شد چنین مبالغی تصویب نشود تنها نظر نمایندگان کارفرمایان و کارگران نبود.

حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز در مورد افزایش حداقل حقوق نظراتی داشتند. برخی از نمایندگان از افزایش حدود 30 درصدی می گفتند و برخی دیگر افزایش 15 درصدی را پیشنهاد می کردند.

حداقل دستمزد یکی از مهمترین مسائلی است که اگر با هوشمندی تعیین نشود می تواند در تورم تاثیرات بسیار بدی به جای بگذارد.

تصمیم گیرندگان حداقل دستمزد و نمایندگان کارفرمایان، تورم سال جاری را به عنوان یکی از مهمترین شاخص های تعیین حداقل حقوق در نظر می گیرند. تصمیم گیرندگان اینطور فکر می کنند که قدرت خرید نیروی کار باید حفظ شود و میزان حداقل حقوق بر این اساس باید تنظیم شود. البته این ایده مخالفان بسیاری هم دارد.

ثبت های حسابداری را به جرات می توان یکی از مهمترین بخش های حسابداری دانست. تفاوتی ندارد که در کدام زیر شاخه از حسابداری (حسابداری صنعتی، حسابداری بازرگانی، حسابداری خدماتی و …) فعالیت داشته باشید، در هر صورت ثبت اسناد حسابداری در فعالیت های شما نقش خواهد داشت.

در پایان این مطلب همه چیز را در مورد ثبت های حسابداری فرا می گیرید، پس اجازه دهید در ابتدا به مفاهیم اساسی در مورد این موضوع بپردازیم.

سند حسابداری و اسناد و مدارک مثبته

شناخت اسناد و مدارک مثبته اولین قدم در مسیر ثبت های حسابداری محسوب می شود. این اسناد رویدادهای مالی که باید ثبت شوند را توضیح می دهند. فاکتور فروش، رسید بانکی یا هر سند دیگری که نشان دهنده یک رویداد مالی باشد نمونه هایی از اسناد و مدارک مثبته هستند.

سند حسابداری مفهوم دیگری است که باید از آن شناخت داشته باشید. اسناد حسابداری برگه هایی هستند که اطلاعاتی درباره یک یا چند رویداد مالی ارائه می کننند. اطلاعاتی که به عنوان ثبت های حسابداری تنظیم می شوند از این سندهای حسابداری برداشت می شوند. سند حسابداری در گذشته به صورت دستی انجام می گرفت اما اکنون این کار در نرم افزار حسابداری انجام می شود.

دفاتر حسابداری، محلی برای ثبت رویدادهای مالی

رویدادهای مالی و ثبت های حسابداری که برای آن ها تنظیم می شود در دفاتر حسابداری درج می شوند. البته این دفاتر قانونی خود به دو بخش اصلی دفاتر حسابداری رسمی (قانونی) و دفاتر دفاتر غیر رسمی (کمکی) تقسیم می شوند.

دفاتر حسابداری رسمی (قانونی) و غیر رسمی (کمکی)

دفاتر رسمی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است. دفتر روزنامه دفتری است که تمام رویدادهای مالی به صورت روزانه در آن ثبت می شود و دفتر کل دفتری است که خلاصه معاملات و رویدادهای مالی را به تفکیک منعکس می کند.

دفاتر غیر رسمی نیز به دفاتری گفته می شود که صرفا جهت کمک به انجام امور حسابداری تهیه می شوند و تهیه آن ها بر خلاف دفاتر حسابداری رسمی الزام قانونی ندارد.

برای آشنایی بیشتر با این دفاتر قانونی پیشنهاد می کنیم مقاله دفاتر حسابداری چیست را مطالعه کنید.

چرا ثبت سندهای حسابداری و رویدادهای مالی اهمیت زیادی دارد؟

ثبت سندهای حسابداری و رویدادهای مالی یکی از مهمترین امورات حسابداری است، چرا که اگر این کار بر اساس اصول و به درستی انجام نشود باعث ایجاد مشکلات بعدی می شود و به مرور همه امور حسابداری دچار آشفتگی می شود.

مهمترین هدف از ثبت های حسابداری جمع آوری اسناد مالی و ایجاد نظم و ترتیب در آن ها است. یکی از اهداف ثبت اسناد حسابداری این است که تغییر، تحریف یا دستکاری در این اسناد انجام نشود و گم شدن این اطلاعات و اسناد جلوگیری شود.

در غیر این صورت یک کسب و کار ممکن است در مسائل مربوط به امور مالیات و … دچار مشکلات بزرگی شود. جریمه مالی و غیر مالی از جمله مشکلاتی است که احتمالا در این صورت برای یک واحد اقتصادی به وجود می آید.

آموزش ثبت سند حسابداری – مراحل ثبت رویدادهای مالی

اکنون در نرم افزارهای حسابداری ثبت های حسابداری با وارد کردن اطلاعات یک رویداد مالی در چند جالی خالی انجام می شود، اما در حالت ثبت دستی از آنجا که در هر رویداد مالی ۲ حساب دچار تغییر می شود شکل T بهترین شکل و ساختاری استاندارد برای ثبت این رویداد هاست.

این شکل کمک می کند تاثیر مبادلات مالی در دو حساب به طور واضح مشخص باشد. ذکر این نکته لازم است که تغییر هر حساب در قالب یکی از این شکل های T نمایش داده می شود. در ثبت های حسابداری مربوط به هر حساب، افزایش یا کاهش آن در یکی از طرف های ستون T نشان داده می شود و عنوان حساب نیز در بالای خط قرار می گیرد.

اینکه در ثبت سند حسابداری افزایش یا کاهش حساب در کدام طرف از ستون نوشته شود به حساب مورد نظر وابسته است، چرا که افزایش در یک حساب ممکن است در ستون بدهکارها انجام شود و در حساب دیگر ممکن است در ستون بستانکار نوشته شود.

در نهایت ثبت های حسابداری به دفتر کل منتقل می شوند. این ثبت ها در ابتدا در دفتر روزنامه نوشته می شوند که در حالت T نیست، اما بخش های ستون بدهکار و بستانکار و عنوان حساب در آن وجود دارد.

همانطور که اشاره کردیم اولین مرحله از ثبت رویدادها و اسناد حسابداری، شناسایی مدارک و اسناد مثبته است. این اسناد بید نشان دهنده ورود یا خروج پول از واحد اقتصادی باشند تا منعکس کننده یک رویداد مالی محسوب شوند. تفاوتی ندارد که این رویداد خرید یک خودکار باشد یا یک دستگاه آپارتمان، در هر صورت باید مدارک مثبته آن نگهداری و سند حسابداری آن ثبت شود.

با انواع ثبت های حسابداری آشنا شوید!

به طور کلی ثبت های حسابداری به ۶ دسته اصلی تقسیم می شوند. این ۶ دسته شامل موارد زیر است:

  1. ثبت های حسابداری شرکت های خدماتی
  2. ثبت های حسابداری شرکت های بازرگانی
  3. ثبت های حسابداری شرکت های تولیدی و صنعتی
  4. ثبت های حسابداری شرکت های پیمانکاری
  5. ثبت های حسابداری شرکت های دولتی
  6. شرکت های واردکننده یا اعتبارات اسنادی

در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با برخی از انواع ثبت های حسابداری در شرکت های مختلف ارائه خواهیم داد.

آموزش ثبت های حسابداری اسناد خرید و فروش

اسناد خرید و فروش بیش از هر جای دیگری در شرکت های بازرگانی که عملیات های خرید و فروش زیادی در آن ها انجام می شود دیده می شوند. در ادامه حساب های مختلف که با اسناد خرید و فروش در ارتباط است را معرفی می کنیم:

  • حساب خرید: ماهیت حساب بدهکار و در سند حساب نیز همیشه بدهکار است.
  • حساب برگشت از خرید و تخفیفات: ماهیت آن بستانکار و همیشه در سند بستانکار است.
  • حساب فروش کالا: ماهیت آن بستانکار و همیشه در سند بستانکار است.
  • حساب برگشت از فروش و تخفیفات: ماهیت آن بدهکار و در اسناد نیز بدهکار است.

آموزش ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد یکی از فرآیندهای حسابداری است که هر واحد اقتصادی نیازمند داشتن اطلاعاتی در مورد آن است. در ادامه حساب های مربوط به این بخش و جزئیات مرتبط با آن ها را ارائه می دهیم:

  • حقوق پایه: حداقل حقوق هر کارگر که هر ساله حداقل مبلغ آن توسط بخش نامه مشخص می شود.
  • اضافه کاری: تعداد ساعات اضافی که کارگر مشغول به کار است. محاسبات میزان اضافه کاری طبق قوانین وزارت کار انجام می شود.
  • حق مسکن و حق بن و خوار و بار: این دو مورد هم از مزایای اجباری هستند که هر سال حداقل مبلغ آن ها مشخص و پرداخت می شود.
  • حق اولاد، حق ماموریت، بیمه سهم کارفرما، بیمه سهم کارگر، مالیات حقوق سالانه سازمان امور مالیاتی، مساعده، وام، حقوق پرداختنی و سایر مزایا از دیگر حساب های مرتبط با ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد هستند.

نتیجه گیری

ثبت های حسابداری به نوعی از اصول و مقدمات حسابداری محسوب می شوند. مقدماتی که حتی حسابداران مبتدی نیز باید از آن ها آگاه و از دانش کافی برای انجام این امور برخوردار باشند. البته ذکر این نکته لازم است که ثبت های حسابداری اهمیت زیادی در صحت اسناد حسابداری داشته و به همین دلیل این کار معمولا توسط حسابداران خبره و با تجربه استفاده می شود.

کیفیت‌ به‌ معنای دستیابی به ‌استانداردهای ‌از پیش ‌تعیین ‌شده‌ است. با توجه‌ به‌ این‌ تعریف‌ ابتدا استانداردهای تولید محصول‌ یا ارایه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعالیت‌ها در جهت‌ دستیابی به‌ این‌استانداردها انجام‌ می شود و استانداردها را برای داده‌ها (شامل ‌مواد، نیروی انسانی، تجهیزات‌، فضا، پول‌ و…) و فرآیندها در نظر می گیرند.

استانداردها با توجه‌ به‌ نیازها و انتظارات‌ مشتریها مشخص‌ می ‌شوند. با توجه‌ به‌ ظرفیت‌ و توانایی فرآیندها و متغیرهای مؤثر بر محیط ارایه‌ خدمت‌، استانداردها را به‌ طور عام ‌نمی توان‌ تعمیم‌ داد و برای هر خدمت‌ با توجه‌ به‌ شرایط محیطی و مشتریهای ‌آن‌ شاید لازم‌ باشد استانداردهای ‌مخصوص‌ به‌ خود تعیین‌ شود و فعالیت‌ها در جهت‌ دستیابی به‌ آن‌ استانداردها (حداقل‌‌های قابل‌ قبول‌) صورت ‌پذیرد.

کیفیت ‌به ‌معنای کار درست ‌را بار اول ‌صحیح‌ انجام‌دادن‌ و بارهای بعد بهتر از بار اول‌ انجام‌ دادن است. تعریف‌ فوق‌ متضمن‌ تصمیم ‌گیری کیفی ‌است‌. زیرا بسیاری از کارها هستند که ‌انجام‌ می ‌گیرند ولی آن‌ کارها در راستای رسالت‌ سازمان‌ و دستیابی به ‌هدف‌ یا آرمان‌ مشترک ترسیم‌ شده‌ برای سازمان‌، نیست؛ این‌ تعریف ‌دارای عملکرد کیفی نیز است چرا که‌ کارهای درست‌ به‌ طور صحیح‌ انجام‌ داده‌ می ‌شوند.

زمانی که‌ فرآیندها برای ‌تولید محصول‌ یا ارایه‌ خدمت‌ عمل ‌می کنند، دوباره‌ کاری، کار‌های اضافی، کارهای موازی اتفاق‌ افتاده‌ و اتلاف‌ منابع‌ نیز وجود دارد با انجام‌ صحیح‌ امور می ‌توان‌ دوباره‌ کاری، موازیکاری و اتلاف‌ منابع‌ را به‌ حداقل‌ رساند. در نهایت‌ تعریف‌ بالا متضمن ‌ارتقای مستمر نیز خواهد بود. زیرا کارهای درستی که‌ بار اول ‌صحیح‌ انجام‌ شده‌اند در دفعات ‌بعد بهتر از بارهای قبل‌ صورت ‌می ‌گیرند و تلاش‌ بر این‌ است‌ که‌ دوباره‌ کاری و کارهای اضافی و اتلاف‌ منابع‌ در دفعات‌ بعد کمتر از دفعات‌ قبل‌ ارایه‌ خدمت‌ یا تولید محصول‌ باشند و این‌ مفهوم ‌ارتقای مستمر را بیان‌ می ‌کند.

صاحبان کسب و کار و توجه به موضوع کیفیت

ارایه‌ کنندگان‌ خدمات‌، اهمیت‌ بیشتری به‌ نیازهای ‌مشتریها می ‌دهند، تا آن‌ چیزی که ‌مشتریها درخواست‌ می کنند، و از طرف ‌دیگر مشتریها تمایل‌ بیشتری به‌ خواسته‌‌های خود دارند ارایه‌ کنندگان‌ خدمات‌ باید قادر باشند انتظارات‌ مشتریها را بشناسند و به‌ دنبال‌ کسب‌ اعتماد مشتریها و درک‌ نیازهای ‌آن‌ها باشند. بررسیها و پژوهش‌های کاربردی می ‌توانند اطلاعات ‌ارزشمندی درباره‌ نیازها و انتظارات ‌مشتریها ارایه‌ کنند تا بتوان‌ با بازکردن ‌مسیر گفتگو نیازهای آنان‌ را شناخت ‌و به‌ انتظارات‌ منطقی آن‌ها پاسخ‌ گفت‌.

گفتگو عبارت‌ از اظهار خلاق‌ و آزادانه‌ موضوعات‌ اساسی و پیچیده‌ و گوش‌ سپردن‌ به‌ نقطه‌ نظرات‌ دیگران‌ است. در حین‌ گفتگو افراد در افکار خود به‌ کاوش‌ می پردازند. در گفتگو، ارایه‌ کنندگان‌ خدمات‌ و مشتریها با کمک‌ یکدیگر، شناخت ‌عمیق‌تری نسبت‌ به‌ هم‌ پیدا می کنند و ارایه‌ کنندگان‌ در ارایه‌ خدمت‌ خود موجب‌ جلب‌ رضایت‌ مشتریها می ‌شوند و اعتماد آن‌ها را کسب‌ می کنند. یکی از اساسی ‌ترین‌ دلایل‌ برای کیفیت‌، آشنایی با نیازها و انتظارات ‌مشتریها در داخل‌ سازمان (مشتریهای ‌داخلی) و در خارج‌ سازمان‌ (مشتریهای خارجی) است.

زمانی که‌ محور فعالیت‌ها در ارایه‌ خدمات‌، نیازها و انتظارات‌ مشتریها باشد خدمت‌ ارایه‌ شده‌ به‌ مشتری موجب‌ جلب‌ اعتماد و رضایت‌ او خواهد بود. برای جلب‌ اعتماد و رضایت‌ مشتری‌های خارجی نیاز به ‌انگیزه‌ و درگیر شدن‌ مشتریهای داخلی ‌یا کارکنان‌ است‌. کارکنان‌ یا مالکان‌ فرآیندها که‌ بیشترین‌ اطلاع‌ را از عملکرد فرآیندها دارند زمانی که‌ آن‌ها در تصمیم ‌گیر‌ها بیشترین‌ نقش‌ را داشتند و ابزار لازم‌ برای فعالیت‌های ‌ارتقای کیفیت‌ برای آن‌ها فراهم‌ باشد، انگیزه‌ لازم‌ را پیدا می ‌کنند.

پاسخ گویی ‌به‌ نیازها و انتظارات‌ مشتریهای داخلی ‌باید در راستای نیازها و انتظارات ‌مشتریهای خارجی باشد. بهبود روش‌های انجام‌ کار سبب ‌کاهش‌ دوباره‌ کاریها، کارهای اضافی، اتلاف‌ منابع‌، کاهش‌ مخارج‌ کنترل ‌کیفیت‌ و در نهایت باعث‌ کاهش ‌هزینه‌ خواهد شد. دلایل‌ دیگر برای کیفیت‌ اثر بخشی، مناسب‌ بودن‌ و کارآیی است که‌ از عناصر اساسی یک‌ نظام‌ و مراقبت ‌کیفی هستند.

 

نام‌گذاری روز ملی کیفیت در تقویم رسمی کشور

کیفیت‌ زمانی قابل‌ دستیابی است‌ که‌ فرآیندها و فعالیت‌های سازمان‌ به‌ طور مستمر با نیازها و انتظارات‌ مشتریهای ‌سازمان‌ طراحی شود و به‌ اجرا درآید. هجدهم آبان‌ماه، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است. در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند جوائزی اعطا می‌شود. پس از شکل گیری جایزه ملی کیفیت ایران با تلاش‌های صورت گرفته روز ۹ نوامبر (روز جهانی کیفیت) مطابق با ۱۸ آبان توسط شورای عالی فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی کیفیت نام گذاری و در تقویم رسمی کشور درج گردید و توسط کمیته فنی جایزه ملی کیفیت ایران مستندات لازم شامل: نظام نامه، روش اجرایی ارزیابی‌ها، سطوح مختلف جایزه، نحوه انتخاب متقاضیان براساس ارزش‌ها و زیرمعیارهای کیفیت و سرآمدی، راهنمای متقاضیان و فرم‌های تقاضانامه و راهنمای تکمیل اظهارنامه‌ها، تدوین شد .

با تدوین مدل جایزه ملی کیفیت ایران و مستندات آن توسط کمیته فنی، شورای سیاست گذاری جایزه که درآن نمایندگانی از شورای عالی استاندارد و نیز کارشناسانی از بخش‌های گوناگون حضور دارند، در اولین جلسه خود در تاریخ پانزدهم مرداد سال ۱۳۸۲ مدل و مستندات ارایه شده از سوی کمیته فنی را تصویب کرد و در همان سال اولین دوره جایزه ملی کیفیت ایران برگزار شد. با برگزاری اولین دوره جایزه ملی کیفیت ایران تا آبان ماه سال ۱۳۸۵ که ۴ دوره جایزه ملی کیفیت ایران برگزار شد اقدامات فراوانی از جمله برگزاری دوره‌های متعدد آموزش متقاضیان و ارزیابان، عضویت در بنیاد کیفیت اروپا، راه اندازی سایت الکترونیکی و… انجام گردید و بهبود مداوم فرآیند جایزه حاصل شد و اقدامات تکمیلی ادامه دارد.

عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری است و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است. یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌نمایند.

جایزه ملی کیفیت ایران چیست؟

به عنوان یک اصل پذیرفته شده، کیفیت فراگیر محصول، زمینه‌ساز جلب رضایت مشتریان و عامل پایه در حصول رضایت سایر ذینفعان یک سازمان برای رقابت‌پذیری و دستیابی به موفقیت پایدار و اساساً در زمره مسائل زیربنایی کشور است. بنابراین در دنیای رقابتی امروز باید خود را با ساز و کارهای رقابت‌پذیری در حال و آینده تجهیز نماییم و اصول نوین مدیریت و قواعد حضور در بازارهای جهانی را بیاموزیم و به اجرا درآوریم.

مهم‌ترین این اصول رعایت کیفیت در تمامی ابعاد آن، اجرا و استقرار ابزارها و سیستم‌های مدیریت کیفیت، الگوبرداری و استفاده از روش‌های سنجش و اندازه‌گیری معیارهای موفقیت است. جایزه ملی کیفیت ایران در وقع ابزاری است برای اندازه گیری این معیارها و در کنار آن وسیله‌ای برای ایجاد رقابت سالم و علمی در میان سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی، تولیدی و خدماتی و نمادی است برای ارج نهادن به زحمات مدیران، کارشناسان و محققان و کارکنانی که به کیفیت بها داده و با خلاقیت و نوآوری در تولید محصول یا ارائه خدمات ناب به عنوان فلسفه وجودی سازمان‌ها، به دنبال تأمین انتظارات مشتریان و کسب رضایت آن‌ها هستند. تاکنون چندین جایزه کیفیتی بخشی در سطح کشور طراحی شده است که عبارتند از:

· جایزه ملی کیفیت غذا و دارو:

اولین دوره این جایزه با تولی‌گری معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با مجری‌گری انجمن تولیدکنندگان دارو برگزارشده است.

· جایزه ملی کیفیت مخابرات و ارتباطات:

این جایزه با تولی‌گری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بخش ارتباطات کشور درنظر گرفته شده است .

· جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو

طرح جایزه موضوعی ملی کیفیت صنعت خودرو (AINQA)، از سال ۹۰ در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفت . در سال ۹۱ کارگروه‌هایی جهت بررسی نحوه اجرای جایزه و تهیه راهنماهای تخصصی در حوزه‌های تامین، تولید و خدمات فروش و پس از فروش با محوریت انجمن مدیریت کیفیت ایران تشکیل گردید.

نیل به کیفیت برای شرکت‌ها امکان پذیر نیست، مگر آنکه نظرات مشتری مداوماً مورد سنجش قرار گیرد. سپس نتایج سنجش با وضع موجود مقایسه می شود و شکاف‌ها می باید مطابق برنامه ریزی رفع شود. تنها در اینصورت می توان ادعا داشت که کیفیت ارائه خدمات رعایت شده است. اما سنجش رضایت مشتری می باید نه به صورت ادواری که در بطن فرایند ارائه خدمت از مرحله فروش آغاز شده و تا مرحله خدمات پس از فروش تداوم یابد و مداوماً یافته‌های مربوط به آن به سازمان بازخورد گردد.

مزایای رقابتی نرم افزار سپیدار

  • ساده:اولویت اصلی همکاران سیستم برای تولید نرم افزارهای سپیدار سادگی و پرهیز از هرگونه پیچیدگی در محیط و کاربری آن بوده است.
  • پایدار:همکاران سیستم با آغاز فعالیت خود از سال 1369درصنعت تولید نرم افزار های مالی و مدیریتی کماکان در کنار مشتریان گذشته، حال و آینده خود خواهد ایستاد.
  • یکپارچه:لینک بودن تمام قسمت های نرم افزار سپیدار اعم از دریافت پرداخت، انبار، فروش، حقوق دستمزد و...این امکان را به شما میدهد که در لحظه در جریان تمام فرآیند های داخلی مجموعه خود قرار بگیرید
  • دقیق:از آنجایی که در حدود 91% کار حسابداری مجموعه شما توسط سیستم های مختلف نرم افزار با صدور خودکار اسناد حسابداری، به صورت اتوماتیمک انجام میپذیرد؛ همکاران سیستم به پشتوانه بیش از 31سال فعالیت در این زمینه دقت عملیات حسابداری این سیستم را در بالاترین سطح ممکن تضمین میکند.
  • ارزان: با توجه به کارایی و امکانات نرم افزار های سپیدار و در مقام مقایسه با سیستم های تحت ویندوز(دلفی) همکاران سیستم و سیستم های موجود در این سطح قیمت این نرم افزار بسیار بصرفه و مناسب میباشد
  • راهبردی:گزارشات مدیریتی دقیق و پویای این سیستم این امکان را به مدیران ارشد شرکت های کوچک و متوسط میدهد که در تصمیمات مدیریتی خود سهم عمدهای از اطلاعات مورد نیاز را از سپیدار دریافت نمایند.

زیر سیستم‌های سپیدار در کنار سیستم‌های اصلی می‌توانند بسیاری از نیازهای کاربران سپیدار را پوشش دهند. در این مقاله سعی داریم تا امکانات این زیر سیستم‌ها را خدمت شما معرفی کنیم. هر یک از آن‌ها بایستی به همراه سیستم‌‌های اصلی مورد استفاده قرار گیرند و به تنهایی امکان استفاده از آن‌ها نیست. برای اطلاعات بیشتر با این مقاله همراه باشید.

زیر سیستم ارزی سپیدار:

برخی از شرکت ها علاوه بر ریال، برخی از معاملات خود را با ارزهای خارجی انجام می‌دهند. به این معاملات، معاملات ارزی گفته می‌شود. از مهم ترین انواع معاملات ارزی می‌توان به خرید و فروش کالاها و خدماتی اشاره نمود که وجه آن‌ها به صورت ارزی پرداخت یا دریافت می‌شود. همچنین معاملات مربوط به خرید یا فروش دارایی ها و ایجاد یا تسویه بدهی ها در صورتیکه مبالغ آن، به ارز پرداخت یا دریافت شوند نیز از مثال‌‌های معاملات ارزی هستند که می‌توانید عملیات فوق را با زیر سیستم ارزی سپیدار انجام دهید.

با کمک این زیر سیستم می‌توانید تمامی فرایند‌های خود را به ارز معامله شده ثبت و به ارز پایه نگهداری کنید. با اضافه شدن زیر سیستم ارزی در تمامی نرم‌افزارهای سپیدار امکان ثبت تمامی فرایندها با ارز‌های مختلف بجز ارز پایه برای شما فراهم خواهد شد و در پایان سال سند تسعیر ارز به صورت خودکار توسط نرم‌افزار صادر و سود و زیان حاصل از تسعیر شناسایی می‌شود. با استفاده از این محصول می‌توانید بر اساس انواع ارز قیمت‌های فروش، تخفیف و اضافات متفاوتی را داشته باشید.

امکانات زیر سیستم ارزی سپیدار :

  • امکان ثبت اسناد و اطلاعات با ارز‌های مختلف
  • امکان نگهداری معاملات به ارز پایه
  • امکان صدور سند تسعیر ارز در پایان سال
  • امکان ثبت قیمت‌های خرید، فروش، تخفیف و اضافات متفاوت بر اساس انواع ارز

زیر سیستم فروش پیشرفته سپیدار:

شما با خریداری زیر سیستم فروش پیشرفته که البته باید همراه با سایر سیستم‌هایی که پیش نیاز آن هستند خریداری شود، می‌توانید به امکانات زیادی دسترسی پیدا کنید و فروش خود را مدیریت نمایید.با مهم ترین ویژگی‌های این زیر سیستم آشنا شوید:

  • امکان تعریف بسته محصول
  • امکان درج کالای هدیه (اشانتیون) در فاکتورفروش و فاکتور برگشتی
  • امکان تعریف انواع مدل‌های تخفیف پلکانی و خطی
  • اعلامیه قیمت براساس پارامترهای مختلف از جمله گروه مشتری، ردیابی ، ارز
  • امکان تعیین تخفیف برای کالاها در بازه‌های مختلف
  • امکان تعیین بازاریاب (ویزیتور) در  فاکتور فروش و فاکتور برگشتی با درصد مشارکت‌های مختلف
  • امکان تعریف مدل‌های مختلف پورسانت و محاسبه پورسانت به ازای هر بازاریاب (مبلغی و درصدی)
  • امکان چاپ و تسویه  حساب پورسانت
  • امکان صدور خروج انبار از روی پیش فاکتور
  • امکان ثبت پیش دریافت روی پیش فاکتور
  • امکان رزرو موجودی در انبار
  • امکان ارسال و دریافت انواع مدل‌های تخفیف از طریق اکسل

زیر سیستم توزین سپیدار:

زیر سیستم توزین شما را قادر به ارتباط با انواع باسکول می‌نماید. این زیر سیستم یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار سپیدار است.در برخی صنایع ورود کالا به انبار یا خروج از آن با استفاده از دستگاه باسکول اندازه گیری می‌شود و بر اساس داده‌های استخراج شده از دستگاه مقادیر ورود و خروج انبار در نرم‌افزار سپیدار ثبت خواهد شد. برای این منظور زیر سیستم توزین سپیدار طراحی و امکان اتصال آن به نرم‌افزار انبار و فروش وجود دارد.
برای استفاده درست از این زیر سیستم باید از طریق فرم تنظیمات باسکول، دستگاه باسکولی که قرار است مقادیر از آن خوانده شود را تنظیم نمود. از آن پس امکان ثبت و نگهداری اطلاعات وزن ماشین خالی و پر ماشین و در نتیجه وزن کالای وارد یا خارج شده از انبار در نرم‌افزار سپیدار وجود خواهد داشت و این مقادیر به صورت انتخابی قابل انتقال به اسناد انبار و فروش است.

امکانات زیر سیستم توزین سپیدار :

  • امکان ثبت نام راننده و نوع ماشین
  • امکان ثبت اطلاعاتی مثل نوع توزین،وزن پر، وزن خالی و مقدار افت
  • امکان ثبت مقادیر خروجی انبار بر اساس وزن
  • امکان ثبت مقادیر ورودی انبار بر اساس وزن
  • امکان ارتباط با باسکول‌های مختلف

 

زیر سیستم چند زبانه سپیدار:

زیر سیستم چند زبانه سپیدار همکاران سیستم در نرم‌افزار سپیدار بسته‌های بازرگانی، تولیدی، پیمانکاری و خدماتی قابل استفاده می‌باشد و امکاناتی همچون مشاهده و ثبت اطلاعات به زبان فارسی، انگلیسی، کردی و عربی را در نرم‌افزار برای کاربران فراهم می‌آورد.

 

مدیریت پیام سپیدار:

برخی از کسب و کارها علاوه بر خدمات ارائه شده در بسته اصلی نیاز به قابلیت‌های دیگری دارند که آن ها به صورت سیستم و زیر سیستم عرضه شده اند. این محصول نیز یک زیر سیستم برای نرم‌افزار سپیدار  با نام مدیریت پیام بوده که با کمک آن می‌توان تمامی فرایند‌های با اهمیت و تغییرات انجام شده در نرم‌افزار را از طریق پیامک ارسال و دریافت نمود.

امکانات زیر سیستم مدیریت پیام :

  • امکان ارسال مانده حساب مشتریان از طریق پیامک
  • امکان ارسال پیامک مبلغ فاکتور هر مشتری با به صورت خودکار با ذخیره کردن فاکتور
  • امکان ارسال پیام‌های تبلیغاتی و تبریک به صورت برنامه ریزی شده و خودکار
  • امکان دریافت پاسخ پیامک‌های ارسال شده در نرم‌افزار و گزارش گیری از آن ها
  • امکان تعیین زمانبندی برای ارسال انواع پیامک به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه
  • امکان ارسال پیامک از آخرین وضعیت چک‌های دریافتی و پرداختی برای مدیران یا صاحبان چک
  • امکان دریافت تمامی فرایند‌های با اهمیت مثل حذف یا ویرایش اسناد از طریق پیامک

 

زیر سیستم ردیابی سپیدار:

این محصول یکی از زیر سیستم‌های عرضه شده برای بسته‌های اصلی بوده که با نام زیر سیستم ردیابی شناخته می‌شود. وظیفه این زیر سیستم این است که ورود و خروج کالاها را با مشخصه خاص ثبت کرده و سپس از طریق این مشخصه، گردش کالا قابل ردیابی خواهد بود. این نرم‌افزار جهت ردیابی کالاها از لحظه خرید یا ساخت تا لحظه فروش طراحی شده است.

به طور مثال سیم کارت به عنوان کالا و شماره‌ها به عنوان ردیابی در نظر گرفته می‌شوند با این عمل می‌توانیم گزارش بگیریم که دقیقا چه شماره ای را از کدام تامین کننده خریداری و به کدام مشتری به فروش رساندیم و یا کالاهایی تولید شده که دارای تاریخ انقضاء هستند می‌توانید در ردیابی ، تاریخ انقضاء را در لحظه خرید مشخص کنید و در لحظه خروج از انبار کالاها را به ترتیب تاریخ انقضاء خارج کنید.

امکانات زیر سیستم ردیابی :

  • امکان ثبت ورود و خروج کالاها با (بچ نامبر، سری ساخت، تاریخ انقضاء، رنگ و …)
  • امکان ردیابی گردش کالاها با (بچ نامبر، سری ساخت، تاریخ انقضاء، رنگ و …)
  • نگهداری موجودی کالا به تفکیک ردیابی
  • امکان تهیه کاردکس کالا به تفکیک ردیابی

 

زیر سیستم دو واحدی سپیدار:

به دلیل ماهیت برخی کالاها، نیاز است نگهداری و ورود و خروج این کالاها با بیش از یک واحد انجام شود. به طور مثال برخی کالاها به صورت تک یا بسته بندی شده قابل خرید و فروش هستند یا برخی دیگر به صورت کیلو و عدد قابل مبادله می‌باشند. در نرم‌افزار سپیدار امکان ثبت و نگهداری کالاها با دو واحد سنجش ثابت و متغیر وجود دارد .

امکانات زیر سیستم دو واحدی سپیدار :

  • امکان ثبت و نگهداری موجودی کالا ها به دو واحد اصلی و فرعی
  • امکان گزارش موجودی کالا ها به دو واحد اصلی و فرعی
  • امکان ورود و خروج کالا با واحد اصلی و فرعی متغیر برای کالاهایی که نسبت بین واحدهای آن‌ها همیشه ثابت نیست

 

تبدیل انبار بازرگانی به تولیدی

شرکت‌های که بسته ی نرم‌افزاری بازرگانی را خریداری کرده اند، در صورت تمایل می‌توانند آن را به تولیدی تغییر دهند. از جایی که تنها اختلاف این دو بسته، انبار آن‌ها می‌باشد از طریق خرید تبدیل انبار بازرگانی به تولیدی می‌توان از امکانات انبار تولیدی هم استفاده کرد.

در انبار تولیدی امکان ثبت ورود محصول تولید شده به انبار از خطوط تولید و همچنین امکان خروج مواد اولیه جهت مصرف در خطوط تولید فراهم می‌باشد. همچنین امکان قیمت گذاری محصولات تولید شده بر اساس قیمت تمام شده تولید آن‌ها به صورت گروهی در انبار تولیدی سپیدار فراهم است.